Wyrok WSA w Lublinie z dnia 10 grudnia 2013 r., sygn. III SA/Lu 564/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Drwal, Sędziowie WSA Jacek Czaja,, WSA Grzegorz Wałejko (sprawozdawca), Protokolant Asystent sędziego Radosław Kot, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 10 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi P. L. K. Spółki Akcyjnej z siedzibą w W. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie wykonania pasów przeciwpożarowych oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 10 lipca 2013 r. Lubelski Wojewódzki Komendant Państwowej Straży Pożarnej po rozpatrzeniu odwołania P. S.A. z siedzibą w [...] utrzymał w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w [...] z dnia 7 czerwca 2013 r. w sprawie obowiązku zapewnienia pasów przeciwpożarowych.
Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej powołując w podstawie prawnej decyzji § 2 ust. 1 pkt 2 oraz § 38 ust.1 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719) w związku z art. 17 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz art. 55 ust. 1 pkt 3, ust. 2 i 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 ze zm.) nakazał P. S.A. wykonanie w terminie do 31 sierpnia 2013 r. pasów przeciwpożarowych wzdłuż linii kolejowej nr [...] X - Y na określonych odcinkach przy lasach Nadleśnictwa [...] po lewej stronie linii kolejowej, w sposób zapewniający ich użyteczność przez cały rok.
Uzasadniając decyzję organ wyjaśnił, że podczas czynności kontrolno-rozpoznawczych stwierdzono, że w sąsiedztwie linii kolejowej zarządzanej przez P. S.A. istniejące równoległe i poprzeczne pasy przeciwpożarowe nie zostały zmineralizowane do stanu zapewniającego ich użyteczność oraz nie wykonano nowych pasów przeciwpożarowych. Organ podniósł, że głównym źródłem zagrożenia pożarowego dla obszarów leśnych położonych wzdłuż szlaków kolejowych jest ruch kolejowy, a w szczególności zagrożenia powstające podczas hamowania pociągów, kiedy to snopy iskier lub odrywające się rozgrzane elementy klocków hamulcowych mogą w sprzyjających warunkach zainicjować pożar na terenie leśnym. Zapobiegać powstawaniu i rozszerzaniu się pożarów mają mineralizowane pasy przeciwpożarowe.