Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 listopada 2013 r., sygn. VII SA/Wa 1489/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożena Więch-Baranowska (spr.), , Sędzia WSA Maria Tarnowska, Sędzia WSA Elżbieta Zielińska-Śpiewak, Protokolant st. sekr. sąd. Piotr Bibrowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 listopada 2013 r. sprawy ze skargi [...]Sp. J. w [...] na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] maja 2013 r. znak [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego skargę oddala

Uzasadnienie

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad decyzją znak: [...] wydaną dnia [...] maja 2013r. na podstawie art. 29 ust.1 i 4 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych utrzymał w mocy decyzję z dnia [...] lutego 2013r. wydaną w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego z drogi krajowej nr [...]do działki nr. [...] w [...] w związku z planowaną budową stacji paliw płynnych, w tym stacji gazu płynnego i myjni samochodowej wraz z infrastrukturą techniczną i towarzyszącą.

W uzasadnieniu decyzji organ podał, że wniosek o wydanie zezwolenia na lokalizację przedmiotowego zjazdu złożony został przez [...] Sp. j. w [...][...] stycznia 2013r. W piśmie uzupełniającym z [...] stycznia 2013r. wnioskująca podała, że miejscem realizacji inwestycji w związku z którą złożono wniosek będą działki o nr. [...],[...],[...]i [...].

Po rozpatrzeniu wniosku Dyrektor Oddziału w [...] Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad działając z upoważnienia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad decyzją wydaną dnia [...] lutego 2013r. odmówił udzielenia zezwolenia na lokalizację zjazdu. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy złożyła w/w spółka. W ocenie organu kontrolowana decyzja odmawiająca udzielenia zgody na planowaną lokalizację zjazdu z drogi krajowej nr [...] do działki nr [...] jest zgodna z prawem. Organ podkreślił, że zarządzeniem nr [...] Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] grudnia 2008r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych ( z późniejszymi zmianami) została ustalona klasa G (droga główna) drogi krajowej nr [...]. Zasady stosowania zjazdów (indywidualnych i publicznych) na drodze klasy G podaje przepis § 9 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430 ze zmianami). Stanowi on, że: " W celu zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego (...) na drodze klasy G należy ograniczyć liczbę i częstość zjazdów przez zapewnienie dojazdu z innych dróg niższych klas, szczególnie do terenów przeznaczonych pod nową zabudowę". Zgodnie z przepisem § 77 tego rozporządzenia "Zjazd z drogi powinien być zaprojektowany i wybudowany w sposób odpowiadający wymaganiom wynikającym z jego usytuowania i przeznaczenia, a w szczególności powinien być dostosowany do wymagań bezpieczeństwa ruchu na drodze, wymiarów gabarytowych pojazdów, dla których jest przeznaczony, oraz do wymagań ruchu pieszych", a w myśl § 78 ust. 1 " Zjazd publiczny powinien być usytuowany zgodnie z wymaganiami określonymi w § 113 ust. 7". Przepis ten zabrania sytuowania zjazdów publicznych w miejscach zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego, np. w obszarze oddziaływania skrzyżowania (pkt1). Obszar oddziaływania skrzyżowania obejmuje obszar (obręb) skrzyżowania (wspólna część przecinających się lub łączących się dróg oraz odcinki tych dróg, na których występują poszerzenia jezdni spowodowane dodatkowymi pasami ruchu i/lub wyspami kanalizującymi, a w przypadku braku poszerzenia - na odcinku obejmującym minimalne długości akumulacji i zwalniania), i dodatkowo odcinki, na których występuje w ruchu pojazdów opóźnianie lub przyspieszanie związane z dojazdem do skrzyżowania lub jego opuszczaniem (wyjazdem), jeżeli manewry te nie mogą być wykonane w obrębie skrzyżowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00