Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Gliwicach z dnia 29 listopada 2013 r., sygn. I SA/Gl 1282/13

Prawo pomocy

 

Referendarz sądowy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach Piotr Łukasik po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2013 r. na posiedzeniu niejawnym w sprawie ze skargi Z. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ulgi płatnicze - rozłożenie na raty zaległości podatkowej w kwestii wniosku skarżącego o przyznanie prawa pomocy w zakresie całkowitym postanawia odmówić przyznania prawa pomocy.

Uzasadnienie

W skardze z dnia 30 sierpnia 2013 r. Z. S. zwrócił się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach m.in. "z wnioskiem o zwolnienie od kosztów sądowych i przyznanie pomocy prawnej". Wśród załączników do skargi znalazły się również dokumenty źródłowe, z których wynika m.in., że świadczenie emerytalne skarżącego stanowi kwotę 2.647,84 zł. Do skargi dołączono nadto oświadczenie adwokata z dnia 22 sierpnia 2013 r., z którego wynika, że skarżący przekazał mu łączną kwotę 2500 zł, w tym: 500 zł tytułem opłaty sądowej od wniosku o dział spadku oraz 2000 zł tytułem zaliczki na poczet wynagrodzenia za prowadzenie sprawy o dział spadku.

W ramach urzędowego formularza wniosku o przyznanie prawa pomocy z dnia 28 października 2013 r. skarżący zwrócił się do Sądu o zwolnienie od kosztów sądowych i o ustanowienie adwokata lub doradcy podatkowego. W motywach wniosku wskazał na brak środków na poniesienie kosztów sądowych i ustanowienie pełnomocnika z wyboru. W dalszej części nawiązał do przywołanych uprzednio okoliczności odnoszących się do jego sytuacji materialnej. Z oświadczenia o stanie rodzinnym, majątku i dochodach wynika, że skarżący mieszka samotnie, a na jego majątek składają się dom do remontu o pow. 120 m2 oraz ½ części spadku po siostrze. W tych ramach skarżący odnotował, że w chwili obecnej toczy się postępowanie o dział spadku, a mimo to wnioskodawca ponosi opłaty związane z utrzymaniem składników masy spadkowej. Końcowo skarżący zeznał, że w okresie od 1 maja 2013 r. do 28 października 2013 r. wydatkował środki pieniężne w kwocie 24.766,87 zł "na wydatki związane wymagane z kosztami utrzymania i opłat, podatków, wpisu sądowego, adwokata (zaliczka) do działu spadku itd." Do wniosku dołączono między innymi dokument zatytułowany "Informacja o sytuacji finansowej; Szczegółowe zestawienie poniesionych wydatków przez podatnika w okresie od 1 maja 2013 r. do 30 września 2013 r." Dokument ten potwierdza sygnalizowaną we wniosku kwotę wydatków poniesionych przez skarżącego. Dodatkowo skarżący wskazuje w nim, że kwota wydatków "daje statystyczne koszty średnio miesięczne w wysokości 4953,37 zł." We wspomnianym dokumencie skarżący zawarł nadto informację, że jeszcze do końca br. będzie musiał ponieść wydatki w kwocie 19.219,00 zł. Dalsza dokumentacja źródłowa dołączona do rzeczonej "informacji" dokumentuje w znacznej części poniesienie przez skarżącego wydatków w kwocie blisko 25 tys. zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00