Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 16 października 2013 r., sygn. I SA/Ol 565/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Andrzej Błesiński, Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski (sprawozdawca), sędzia WSA Wojciech Czajkowski, Protokolant sekretarz sądowy Jolanta Piasecka, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 16 października 2013r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Nidzicy na uchwałę Rady Gminy Janowo z dnia 2 grudnia 2003r., Nr XI/73/03 w przedmiocie zwolnień w podatku od nieruchomości stwierdza nieważność postanowienia § 1 pkt 4 uchwały Rady Gminy Janowo z dnia 2 grudnia 2003r., Nr XI/73/03 w przedmiocie zwolnienia w podatku od nieruchomości.
Uzasadnienie
Prokurator Rejonowy w Nidzicy złożył skargę z dnia 16 lipca 2013r. na uchwałę Rady Gminy Janowo z dnia 2 grudnia 2003r. nr XI/73/03 w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w części obejmującej § 1 pkt 1 i 4 uchwały.
Zaskarżonej uchwale Prokurator Rejonowy zarzucił naruszenie przepisu art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2002r. nr 9, poz. 84 ze zm.), powoływanej dalej jako u.p.o.l., poprzez wykroczenie poza zakres zawartej w nim delegacji ustawowej i ustanowienie w zapisach § 2 ust. 1 cytowanej uchwały (powinno być: § 1 pkt 1 i 4 uchwały) zwolnienia od podatku od nieruchomości o charakterze podmiotowym i przedmiotowo-podmiotowym, a konkretnie zwolnienia od tego podatku budynków, gruntów i budowli lub ich części zajętych na potrzeby bibliotek, świetlic wiejskich, domów kultury, pomocy społecznej, ochotniczych straży pożarnych, kultury fizycznej i sportu, hydroforni i oczyszczalni ścieków (§ 1 pkt 1 uchwały), oraz nieruchomości /bądź ich części/ stanowiące mieszkaniowy zasób gminy Janowo (§ 1 pkt 4 uchwały).
Wskazując na powyższe Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały Rady Gminy Janowo w części dotyczącej rozstrzygnięć określonych § 1 pkt 1 i 4.
Uzasadniając skargę Prokurator powołał się na orzecznictwo sądowoadministracyjne wskazując na to, że zawarta w art. 7 ust. 3 u.p.o.l. delegacja ustawowa winna być rozumiana ściśle, co oznacza, że rada nie może wprowadzać zwolnień podmiotowych ani też mieszanych tj. przedmiotowo-podmiotowych. Ponadto zwolnienie przedmiotowe może dotyczyć tylko przedmiotu, a więc nieruchomości, przy czym przedmiot powinien być określony w taki sposób, aby nie było możliwości odniesienia konkretnego zwolnienia do określonej kategorii czy grupy podmiotów.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right