Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 1 października 2013 r., sygn. III SA/Gl 1385/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosław Kupiec (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Anna Apollo, Sędzia WSA Barbara Brandys - Kmiecik, Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 października 2013 r. przy udziale - sprawy ze skargi L. Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r., nr [...] , Dyrektor Izby Celnej w K. uchylił decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w C. z dnia [...] r., nr [...] określającą L. Z. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za miesiąc lipiec 2006 r. w wysokości [...] zł i określił to zobowiązanie w podatku akcyzowym w wysokości [...] zł. W podstawie prawnej powołał: art. 233 § 1 pkt 2a, art. 21 § pkt 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j.: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej powoływanej jako O.p.), art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 6 ust. 1 i ust. 3, art. 10 ust. 2, art. 11 ust. 1, art. 65 ust. 1a i 2 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29, poz. 257, ze zm., dalej powoływanej jako ustawa o podatku akcyzowym), art. 154 ust. 4 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 3 z 2009 r. poz. 11), § 2 ust. 1, § 3 ust. 1, § 4 ust. 1, ust. 2, ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 625, ze zm. dalej powoływanego jako rozp. MF z 22 kwietnia 2004 r.).
W uzasadnieniu ustalił, że w stosunku do podatniczki L. Z. , która prowadziła działalność gospodarczą pod firmą "A" , zarejestrowaną przez Burmistrza Urzędu Miejskiego w W. pod nr [...] i posiadała koncesję na obrót paliwami ciekłymi, Naczelnik Urzędu Celnego w C. zweryfikował przedłożone przez nią kopie oświadczeń dotyczących sprzedaży oleju opałowego. Dokonując ich oceny w ilości [...] sztuk stwierdził, iż większość z nich nie czyni zadość wymogom formalnym określonym w § 4 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia, tj. brak podpisów, numeru NIP i PESEL. Stwierdzono także, że Strona nie przekazała do organu kopii wszystkich oświadczeń uzyskanych od nabywców oleju opałowego w tym miesiącu. Odnosząc się do tych ustaleń kontroli Strona w tym zakresie złożyła wyjaśnienia. Wskazała numery NIP i PESEL oraz korekty danych. Dlatego postanowieniem z dnia [...] r. nr [...] wszczął z urzędu wobec podatniczki postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiąc lipiec 2006 r., w trakcie którego podatniczka uzupełniła zarówno braki formalne jak i nieczytelne dane w przedmiotowych oświadczeniach. Dostarczyła również dokumenty finansowo-księgowe w związku z wezwaniem organu pierwszej instancji do przedłożenia oryginalnych oświadczeń dotyczących sprzedaży oleju opałowego oraz dokumentacji magazynowej i księgowej, a także uzupełniające oświadczenia, zestawione w formie tabeli zawierającej dane osobowe i adresowe osób fizycznych, które miały dokonać u podatnika zakupu.