Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 września 2013 r., sygn. I SA/Wr 773/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA - Katarzyna Borońska, Sędziowie: Sędzia WSA - Dagmara Dominik-Ogińska (sprawozdawca), Sędzia WSA - Katarzyna Radom, Protokolant: Marek Sosnowski, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 12 września 2013 r. przy udziale - sprawy ze skargi A sp. z o.o. z siedzibą w Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie: podatku od nieruchomości za 2008 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Postępowanie podatkowe przed organami podatkowymi.
1.1. Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego, wszczętego z urzędu przez Burmistrza Miasta Ż. (dalej: organ podatkowy pierwszej instancji) w stosunku do A. Sp. z o.o. z siedzibą w Ż. (dalej: skarżąca, Spółka), organ podatkowy pierwszej instancji decyzją z dnia 29 lipca 2011 r. Nr [...] określił skarżącej podatek od nieruchomości za 2008 rok w kwocie 20.548 zł, przyjmując jako przedmiot opodatkowania budynki związane z działalnością gospodarczą (budynek hali magazynowej) o powierzchni 1081,50 m2 według stawki wynoszącej 19 zł za m2, określonej Uchwałą Rady Miejskiej w Ż. z dnia 15 listopada 2009 r. Nr XVI/89/2007 w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Z uzasadnienia podjętego rozstrzygnięcia wynika, że skarżąca prowadzi działalność gospodarczą na terenie W. Strefy Ekonomicznej "B." podstrefa Ż., w związku z czym korzysta ze zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie uchwały Rady Miejskiej w Ż. z dnia 30 czerwca 2004 r. Nr XXV/149/2004 w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla podmiotów rozpoczynających działalność i prowadzących działalność gospodarcza na terenie gminy Ż. i określenia zasad dopuszczalności udzielania pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. Urz. Województwa D. z 2004 r., Nr 147, poz. 2544; dalej: uchwała z 2004r.). W ocenie organu podatkowego pierwszej instancji owo zwolnienie podatkowe nie obejmuje jednak wszystkich nieruchomości, gdyż wymieniony akt prawa miejscowego obejmował inwestycje zrealizowane w latach 2004-2006, do których należy m.in. budynek przemysłowy o powierzchni 6.258 m2. Natomiast budynek hali magazynowej o powierzchni użytkowej 1.081,50 m2, który został przyjęty do użytkowania w dniu 15 czerwca 2007 r., jest według organu podatkowego pierwszej instancji kolejną inwestycją, która nie jest objęta ww. uchwałą, w związku z czym skarżąca nie może korzystać, jak zadeklarowała, ze zwolnienia z podatku od nieruchomości. Owa inwestycja mogłaby natomiast podlegać zwolnieniu podatkowemu na mocy kolejnej uchwały. Organ podatkowy pierwszej instancji podkreślił, że w chwili rozpoczęcia budowy hali magazynowej ww. uchwała już nie obowiązywała (decyzja Nr [...] z dnia 16 listopada 2006r. zatwierdzająca projekt budowlany). Dodał, że obowiązywała uchwała Rady Miejskiej w Ż. z dnia 16 marca 2006 r. Nr XLVIII/297/2006 w sprawie przyjęcia programu pomocy regionalnej dla przedsiębiorców udzielanej w Gminie Ż. (Dz. Urz. Województwa D. z 2006 r. Nr 87, poz. 1477; dalej: uchwała z 2006r.), na podstawie której w przypadku nowej inwestycji skarżąca przed jej realizacją powinna była, czego nie uczyniła, zgłosić organowi podatkowemu taki zamiar w celu uzyskania zwolnienia podatkowego. Organ podatkowy pierwszej instancji wskazał również, że zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 ze zm.; dalej: u.p.o.l.) rada gminy może wprowadzić jedynie zwolnienia przedmiotowe, a nie zwolnienia o charakterze podmiotowym. Uznanie natomiast za skarżącą, że może ona korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie ww. uchwały z 2004 r. w stosunku do wszystkich budynków i budowli, które jeszcze nie istnieją, ale zostaną wybudowane w przyszłości, oznaczałoby, że zwolnienie takie miałoby charakter podmiotowy, a takich zwolnień rada gminy wprowadzać nie ma prawa.