Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 sierpnia 2013 r., sygn. II SA/Wa 756/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Fronczyk (spr.) Sędziowie WSA Danuta Kania Andrzej Kołodziej Protokolant specjalista Elwira Sipak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 sierpnia 2013 r. sprawy ze skargi P. Sp. z o. o. z siedzibą w W. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie udostępnienia danych osobowych 1. uchyla zaskarżoną decyzję i stwierdza nieważność poprzedzającej ją decyzji z dnia [...] października 2012 r. nr [...]; 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości; 3. zasądza od Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych na rzecz skarżącej P. Sp. z o. o. z siedzibą w W. kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W dniu [...] czerwca 2012 r. do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych wpłynęła skarga Komendanta Straży Miejskiej w J. na odmowę udostępnienia Straży Miejskiej przez P. z siedzibą w W. (obecnie P. Sp. z o.o.) danych osobowych abonenta telefonu komórkowego o numerze [...]. Komendant w skardze wskazał, że Straż Miejska prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie o wykroczenia z art. 63a § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (t. j.: Dz. U. z 2010 r. Nr 46, poz. 275 ze zm.) przeciwko domniemanemu sprawcy, który w dniu [...] stycznia 2012 r. w J. przy ul. [...] umieścił ogłoszenia w miejscu publicznym do tego nieprzeznaczonym. Komendant podkreślił w skardze, że udostępnienie danych osobowych abonenta telefonu komórkowego o wskazanym numerze jest niezbędne dla zrealizowania obowiązków nałożonych na Straż Miejską przez przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz. 779 ze zm.) oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (t. j.: Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848 ze zm.) oraz zwrócił uwagę, iż operator jest jedynym podmiotem, od którego Straż Miejska może uzyskać pełne dane tej osoby. Komendant zaznaczył w skardze, iż Straż Miejska zwróciła się o udostępnienie danych osobowych w zakresie imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania abonenta telefonu, powołując się na podstawę prawną z art. 161 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.), art. 23 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t. j.: Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy o strażach gminnych. W odpowiedzi na wniosek Straży Miejskiej, Spółka w piśmie z dnia [...] marca 2012 r. wskazała, iż żądane dane są objęte tajemnicą telekomunikacyjną, której przestrzeganie jest podyktowane troską o zapewnienie pełnej realizacji konstytucyjnego prawa wolności i ochrony tajemnicy komunikowania się. Spółka podkreśliła, że obowiązek zachowania tajemnicy telekomunikacyjnej wynika nie tylko z przepisów prawa krajowego, ale ma również swoje oparcie w postanowieniach prawa europejskiego, które z dniem akcesji Polski do Unii Europejskiej stało się częścią naszego systemu prawnego. Spółka zaznaczyła, że może ujawnić żądane dane, ale jedynie przy ścisłym zachowaniu szczególnej procedury zwolnienia P. z ustawowego obowiązku zachowania tajemnicy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00