Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 lipca 2013 r., sygn. II SA/Wr 330/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Siedlecka Sędziowie Sędzia WSA Władysław Kulon Sędzia NSA Zygmunt Wiśniewski (sprawozdawca) Protokolant Małgorzata Boaro po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 9 lipca 2013 r. sprawy ze skargi D.S. na decyzję D. Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na usunięcie przez grzebanie martwego konia oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r. Nr [...] Powiatowy Lekarz Weterynarii w T. w oparciu o przepisy art. 1 pkt 1 lit. ,,o" i art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, późn. zm.), art. 19 ust. 1 lit. ,,a" Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenia o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego), art. 104 § 1, art. 107 § 1 i art. 108 § 1 kpa, po rozpoznaniu wniosku D.S. z dnia 11 lutego 2013 r. nie zezwolił na usunięcie martwego konia (numer identyfikacyjny [...]) przez grzebanie, lecz nakazał usunięcie martwego konia (materiał kat. 2) zgodnie z art. 13 lit. ,,b" tiret (i) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. przywołanego wyżej. Decyzji tej nadał rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego.

W uzasadnieniu tej decyzji organ wskazał, że w dniu 11.02.2013r. Pan D.S. zam. B., [...] P. złożył wniosek o dokonanie pochówku zwłok konia z zastosowaniem metody wapnowania. W związku z powyższym w dniu 11 lutego 2013r. Powiatowy Lekarz Weterynarii w T. zwrócił się pismem nr [...] do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w T. oraz do Starostwa Powiatowego w T., Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa o wydanie pisemnej opinii w tej sprawie. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w T. przedstawił stanowisko w piśmie z dnia 11 lutego 2013r. skierowanym do Pana D.S., że "zagrzebanie zwierzęcia na własnej posesji metodą wapnowania może powodować zagrożenie epidemiczne", tym samym nie zostało by ograniczone do minimum zagrożenie dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt, o którym mowa w załączniku VI Rozdział III, sekcja 1 ust. 1 lit. c Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 142/2011 tj. cyt. "Jeśli właściwy organ wyrazi zgodę na usuwanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego na miejscu zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a), b), c) i e) Rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, usuwanie takie może się odbywać: poprzez spopielanie lub grzebanie w takim miejscu, aby zagrożenie dla zdrowia zwierząt, zdrowia publicznego oraz środowiska naturalnego było ograniczone do minimum, pod warunkiem że miejsce, o którym mowa, znajduje się w takiej odległości, aby właściwy organ miał możliwość zapobiegać zagrożeniu dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz dla środowiska naturalnego".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00