Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 lipca 2013 r., sygn. III SA/Wa 489/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Beata Sobocha (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Barbara Kołodziejczak-Osetek, sędzia WSA Maciej Kurasz, Protokolant referent stażysta Agata Próchniewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lipca 2013 r. sprawy ze skargi B. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty oraz odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych oddala skargę
Uzasadnienie
Skarżąca - Bank D. SA z siedzibą w W. wnioskiem z 6 sierpnia 2012 r. wystąpiła o stwierdzenie nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych w kwocie 336.817,70 zł, pobranym przez płatnika w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego wkładem pieniężnym w wyniku połączenia Skarżącej z Bankiem [...] SA na mocy uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z 25 września 2007 r. oraz o naliczenie stosownego oprocentowania od tej nadpłaty. Jako podstawę żądania Skarżąca wskazała art. 75 § 1 w zw. z art. 73 § 1 pkt 2 oraz art. 78 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - dalej "O.p.". Jej zdaniem pobranie podatku nastąpiło na podstawie przepisów sprzecznych z prawem unijnym - art. 7 ust. 1 Dyrektywy 69/335.
Decyzją z [...] października 2012 r. Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego w W. odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych w żądanej wysokości. Wskazał, że podatek od dokonanego przez Skarżącą podwyższenia kapitału zakładowego został pobrany należnie. Za zasadnością jego uiszczenia przemawiają także przepisy dyrektywy 69/335. W myśl jej art. 4 ust. 1 lit. c) podwyższenie kapitału spółki kapitałowej przez wniesienie wkładów jakiegokolwiek rodzaju podlega obligatoryjnie podatkowi kapitałowemu, którego odpowiednikiem jest podatek od czynności cywilnoprawnych. Organ I instancji zwrócił nadto uwagę na treść art. 7 ust. 1 dyrektywy 69/335 nadaną mu dyrektywą Rady 85/303/EWG z dnia 10 czerwca 1985 r. (Dz. U. L 156, poz. 23). W przepisie tym przewidziano mianowicie zwolnienie z podatku kapitałowego czynności, które w dniu 1 lipca 1984 r. były zwolnione z podatku lub opodatkowane stawką 0,5% lub niższą. Tymczasem w tym dniu podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej podlegało w Polsce opodatkowaniu stawką wyższą niż 0,5%, a zatem zwolnienie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 dyrektywy 69/335 nie miało do tej czynności zastosowania. Organ I instancji przypomniał, że w dniu 1 lipca 1984 r. w Polsce obowiązywała ustawa z dnia 19 grudnia 1975 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 45, poz. 226 ze zm.) - dalej: u.o.s. i rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 maja 1983 r. w sprawie opłaty skarbowej (Dz. U. Nr 34, poz. 161 ze zm.) - dalej "rozporządzenie". Zgodnie z § 54 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia stawka opłaty skarbowej od powiększenia kapitału zakładowego wynosiła 5%, przy czym opodatkowanie nie było uzależnione od tego czy podwyższenie to nastąpiło w formie pieniężnej czy niepieniężnej. Warunkiem opodatkowania było podwyższenie kapitału zakładowego. Definicję kapitału zakładowego zawierał ust. 4 § 54 rozporządzenia. Stanowił on, że kapitałem zakładowym są m.in. wszelkie wkłady wspólników. Zdaniem organu I instancji w pojęciu tym mieściły się zarówno wkłady wnoszone do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, jak też do spółek akcyjnych. Ustawa o opłacie skarbowej nie posługiwała się bowiem odrębnie zwrotami "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" i "spółka akcyjna", ale odnosiła regulacje do wszystkich spółek kapitałowych. W rezultacie organ I instancji nie podzielił stanowiska Skarżącej jakoby w stanie prawnym obowiązującym w dniu 1 lipca 1984 r. wniesienie wkładów do spółki akcyjnej nie podlegało opodatkowaniu opłatą skarbową.