Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 6 czerwca 2013 r., sygn. II SA/Ol 323/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 czerwca 2013 r. sprawy ze skargi T.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zasiłku celowego oddala skargę. WSA/wyr.1 - sentencja wyroku
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w "[...]", działając z upoważnienia Prezydenta "[...]", przyznał T. P. świadczenie pieniężne na zakup posiłku lub żywności
(zasiłek celowy) w ramach programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" w kwocie "[...]" na okres od dnia "[...]" do dnia "[...]". W uzasadnieniu rozstrzygnięcia przytoczył przepisy regulujące zasady i tryb przyznawania zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności w ramach niniejszego programu, tj. przepisy ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania". oraz ustalenia dotyczące sytuacji życiowej wnioskodawczyni zawarte w aktualizacji wywiadu środowiskowego. Wskazał, że przyznano pomoc z uwagi na trudną sytuację zdrowotną oraz materialną rodziny wnioskodawczyni. Następnie organ wyjaśnił, że wyznacznikami wysokości zasiłku celowego są - z jednej strony - sytuacja materialna osoby lub rodziny oraz cel na który zasiłek jest przyznawany, a z drugiej strony - możliwości finansowe ośrodka pomocy społecznej. Podkreślono, że przyznana pomoc musi mieć pokrycie w środkach finansowych, gdyż w przeciwnym wypadku nie mogłaby zostać faktycznie zrealizowana. Ośrodek pomocy społecznej nie może zabezpieczyć wszystkich potrzeb osób lub rodzin ubiegających się o pomoc, jak również udzielać świadczeń w oczekiwanej przez te osoby lub rodziny wysokości. Organ wyjaśnił, że wnioskowane świadczenie przyznawane jest w ramach uznania administracyjnego, co oznacza załatwienie sprawy zgodnie ze słusznym interesem obywatela, o ile nie stoi temu na przeszkodzie interes społeczny i możliwości organu w zakresie posiadanych uprawnień i środków. Podniósł, że Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w "[...]" z siedzibą w "[...]" w m-cu "[...]" dysponował kwotą 6387 zł na zasiłki celowe na zakup posiłku lub żywności. Pomocą objęto 69 osób. Wysokość świadczenia dla 2-osobowej rodziny wynosiła 186 zł. Dla porównania wskazano, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w "[...]" w miesiącu "[...]" wydatkował kwotę 480811,17 zł na zasiłki celowe na zakup posiłku lub żywności. Pomocą objęto 4090 środowiska. Średnia wysokość świadczenia na osobę wynosiła 117,56 zł, czyli na rodzinę 2-osobową: 117,56 zł. Zaznaczył ponadto, że w pierwszej kolejności pomoc przyznawana była rodzinom wielodzietnym, osobom samotnie wychowującym dzieci, następnie bezrobotnym oraz rencistom o niskich dochodach. Mając powyższe na uwadze organ przyznał zasiłek celowy na zakup żywności w kwocie "[...]". W ocenie organu przyznana pomoc uwzględnia trudną sytuację zdrowotną i materialną rodziny wnioskodawczyni oraz fakt zamieszkiwania w Gminie "[...]", jak również wielkość posiadanych środków finansowych oraz liczbę osób i rodzin pozostających w kręgu zainteresowania Gminnego Ośrodka pomocy Społecznej w "[...]".