Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 maja 2013 r., sygn. I SA/Wr 321/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Radom (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Borońska, Sędzia WSA Barbara Ciołek, Protokolant Anna Terlecka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 16 maja 2013 r. sprawy ze skargi A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z/s w T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] października 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego: oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. utrzymująca w mocy orzeczenie Naczelnika Urzędu Celnego we W. określające spółce A sp. z o.o. zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu Mercedes Benz C 350T Avantgarde.
Jak wynikało z akt sprawy skarżąca nabyła wewnątrzwspólnotowo opisany wyżej samochód, co dokumentował rachunek z dnia 28 grudnia 2009 r.. Nabyty pojazd, zgodnie z dokumentami wystawionymi przez niemieckie organy administracyjne, był zarejestrowany jako ciężarowy. Organ podatkowy I instancji uznając, że samochód spełnia kryteria klasyfikacji do kodu CN 8703 (pojazdu samochodowego przeznaczonego zasadniczo do przewozu osób) określił skarżącej kwotę podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy samochodu osobowego w wysokości 24.011 zł.
Rozstrzygnięcie to utrzymał w mocy organ odwoławczy. W uzasadnieniu powołał się na przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 3, poz. 11 ze zm. - dalej powoływana jako u.p.a.). Wskazał, że wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodów osobowych rodzi obowiązek podatkowy, zaś zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy dla celów poboru akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), zgodnej z rozporządzeniem Rady nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 259 z 7 września 1987). Następnie organ podatkowy przywołał przepisy art. 100 - 106 u.p.a. regulujące zasady opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych. Wskazał też na art. 100 ust. 4 u.p.a. zawierający definicję samochodu osobowego. Zgodnie z jego brzmieniem samochody osobowe to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż z poz. 8702, włącznie z samochodami osobowo - towarowymi oraz wyścigowymi. Definicję tę powiela Nomenklatura Scalona. Odwołując się do Not wyjaśniających zawartych w obwieszczeniu Ministra Finansów z 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy Celnej (M.P. Nr 86, poz. 880) organ podatkowy wywodził, że określenie zawarte w pozycji CN 8703 samochody osobowo - towarowe oznacza pojazdy przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze może być używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak i towarów. Klasyfikacja pojazdów tą pozycją jest wyznaczona przez pewne cechy wskazujące, że pojazd głównie jest przeznaczony raczej do przewozu osób niż do transportu towarów. Do tej kategorii włączone są pojazdy wielozadaniowe typu VAN i niektóre pojazdy pic -up. Następnie organ podatkowy wskazał na cechy projektowe zwykle stosowane do pojazdów objętych kodem CN 8703 - obecność stałych siedzeń z wyposażeniem zabezpieczającym w tylnej i przedniej przestrzeni, obecność tylnych okien wzdłuż dwubocznych paneli, obecność drzwi z oknami na bocznych panelach lub z tyłu, brak stałego panelu lub przegrody między przestrzenią kierowcy i tylną przestrzenią do przewozu osób lub towarów oraz wyposażenie całego wnętrza w sposób kojarzony z częścią przeznaczoną dla pasażerów. Przywołał także na cechy pojazdów klasyfikowanych do kodu CN 8704 - pojazdy ciężarowe, które zasadniczo przeznaczone są do przewozu towarów i posiadają: oddzieloną część tylną lub otwartą naczepę, mogą posiadać tylne siedzenia - ławki, ale bez pasów bezpieczeństwa i punktów ich mocowania, zwykle składane są płasko na boki w celu zwiększenia możliwości transportu towarów, kabina kierowcy i pasażerów jest oddzielona, na bokach pojazdu brak okien, brak wyposażenia części towarowej w sposób kojarzony z wyposażeniem pojazdów osobowych.