Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 16 maja 2013 r., sygn. II SA/Ol 218/13

 

Dnia 16 maja 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie sędzia WSA Hanna Raszkowska (spr.) sędzia WSA Katarzyna Matczak Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 maja 2013 roku sprawy ze skargi Rady Powiatu w Elblągu na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 18 kwietnia 2012 roku nr PN.4131.108.2012 w przedmiocie odmowy zwolnienia lub zmniejszenia uiszczenia opłaty z tytułu wymiany dokumentów komunikacyjnych - oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 30 marca 2012 r. Rada Powiatu w Elblągu, powołując się na art. 79b

i art. 98a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) a contrario w zw. z art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) podjęła uchwałę nr XIV/28/2012 w sprawie odmowy zwolnienia lub zmniejszenia uiszczenia opłaty z tytułu wymiany dokumentów komunikacyjnych. Powyższą uchwałą Rada odmówiła zwolnienia lub zmniejszenia opłaty za wymianę dokumentów komunikacyjnych, osobom zamieszkałym przy ulicy "[...]", zobowiązanym do ubiegania się o wydanie takich dokumentów z powodu zmiany adresu właściciela lub posiadacza pojazdu, spowodowanych zmianami administracyjnymi. W uzasadnieniu podano, że I.T., K.T. i A.T. zwrócili się do Rady Powiatu z pismem o zwolnienie lub obniżenie opłaty w łącznej kwocie 682 zł za wymianę trzech praw jazdy i pięciu dowodów rejestracyjnych. Konieczność wymiany powyższych dokumentów wynikała ze zmiany nazwy ulicy, przy której znajduje się posesja wnioskodawców. Uchwałą Rady Miejskiej w P. nr III/44/11 z dnia 29 kwietnia 2011 r. zniesiono bowiem nazwę urzędową ulicy J. i nadano nową nazwę J. Rada Powiatu wywiodła z treści art. 79b i art. 98a ustawy Prawo o ruchu drogowym, że skoro ustawodawca pozostawił radzie powiatu możliwość podjęcia uchwały pozytywnej, to jednocześnie przewidział możliwość podjęcia rozstrzygnięcia negatywnego. Organ powiatu podniósł, że o zmianie nazwy ulicy decyduje właściwa rada miasta lub gminy, nie rada powiatu, natomiast przedmiotowe opłaty stanowią dochód powiatu, tak więc konsekwencje finansowe decyzji gmin w tym zakresie ponosiłby powiat. Rada Powiatu stwierdziła ponadto, że istotne jest również ustalenie przyczyn zmiany nazwy ulicy. Jeżeli bowiem zmiana była podyktowana okolicznościami, na które gmina nie miała żadnego wpływu, np. centralne ustalenie zmiany określonej pisowni wyrazów, wówczas należałoby wnioski mieszkańców uwzględniać w miarę finansowych możliwości powiatu. Mieszkańcy nie powinni bowiem ponosić negatywnych konsekwencji działania organów administracji publicznej. Jednak, w sytuacji gdy zmiana nazwy ulicy nie była obowiązkiem gminy, Rada Powiatu w Elblągu nie może ponosić finansowych konsekwencji takich wyborów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00