Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 marca 2013 r., sygn. VI SA/Wa 2333/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Królikowska-Przewłoka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Danuta Szydłowska Sędzia WSA Urszula Wilk Protokolant st. sekr. sąd. Karolina Pilecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 marca 2013 r. sprawy ze skargi Z. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania reklamy apteki oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Główny Inspektor Farmaceutyczny utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w K. nakazującą Z. Sp. z o.o. z siedzibą w K. - skarżącej w niniejszej sprawie, dostosowanie działalności do wymagań dotyczących obrotu produktami leczniczymi poprzez zaprzestanie uczestnictwa ww. apteki w programie ofertowym [...], co narusza zakaz prowadzenia reklamy aptek przewidziany w art. 94a ust. 1 ustawy - Prawo farmaceutyczne.
Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ wskazał art. 112 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, art. 115 pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r., Nr 45, poz. 271, z późn. zm.) oraz art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a.
Do wydania powyższej decyzji doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w dniach [...] i [...] marca 2012 r. przeprowadził kontrolę planową apteki - Z., położonej przy [...] w T. Z kontroli został sporządzony protokół nr [...] z dnia [...] marca 2012 r. W trakcie kontroli stwierdzono, że na drzwiach apteki został umieszczony plakat przedstawiający reklamę produktów leczniczych wraz z adnotacją, iż jest ona prowadzona na zlecenie podmiotu odpowiedzialnego. Pracownik apteki poinformował, że reklama prowadzona jest na zlecenie podmiotu odpowiedzialnego, a stosowna umowa znajduje się w biurze przy ul. [...]. W protokole odnotowano, iż inspektor zapoznał się z informacjami na stronie internetowej [...] dotyczącymi programu ofertowego oraz kart podarunkowych. Z informacji dotyczących funkcjonowania powyższego programu dostępnych na stronie internetowej wynika, iż formularz rejestracyjny odbiera się w aptece, a następnie po jego wypełnieniu otrzymuje kartę stałego klienta. Zebrane punkty wymienia się na nagrody z katalogu, który jest dostępny w aptece, zebranymi punktami można płacić z wyłączeniem produktów leczniczych refundowanych, zebrane punkty można również wymieniać na kosmetyki dostępne w każdej aptece. Jako krytyczne niezgodności w pkt. XXI protokołu wskazano udział apteki w programie "[...]", który w ocenie Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego ma cechy programu lojalnościowego i tym samy narusza zakaz reklamy, określony w art. 94a ustawy - Prawo farmaceutyczne. Do protokołu załączono wydruki ze strony internetowej [...], formularz rejestracyjny do programu "[...]", oświadczenie koordynatora dotyczące warunków programu "[...]" oraz zdjęcie karty podarunkowej.