Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 marca 2013 r., sygn. IV SA/Wa 2728/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Małaszewska-Litwiniec (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Jakub Linkowski, Sędzia WSA Tomasz Wykowski, Protokolant sekr. sąd. Marek Lubasiński, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 marca 2013 r. sprawy ze skargi K. R. M. i S. M. sp.j. z siedzibą w L. na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] września 2012 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do oddania odpadu oddala skargę
Uzasadnienie
U Z A S A D N I E N I E
Zaskarżonym do Sądu Administracyjnego postanowieniem z dnia [...] września 2012 r., nr [...] Główny Inspektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy postanowienie własne z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...], zobowiązujące firmę K. sp. Jawna, z siedzibą w L. (zwaną dalej także spółką jawną) do oddania odpadu o kodzie 16 01 04*, w postaci uszkodzonego pojazdu marki SUBARU LEGACY, o numerze identyfikacyjnym nadwozia: [...], do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub do przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania tegoż postanowienia.
Stan faktyczny i prawny niniejszej sprawy przedstawia się następująco.
Wskazanym postanowieniem z dnia [...] stycznia 2012 r., nr [...] Główny Inspektor Ochrony Środowiska (zwany dalej GIOŚ) wezwał firmę K. sp. Jawna, z siedzibą w L. do oddania wskazanego odpadu o kodzie 16 01 04* do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub do przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, wskazując termin wykonania tego obowiązku.
W uzasadnieniu organ wskazał, że w przypadku tego pojazdu spełnione zostały obie przesłanki uznania przedmiotu za odpad. Pojazd ten został bowiem zakwalifikowany do kategorii Q2- "produkty nieodpowiadające wymaganiom jakościowym" według załącznika nr 1 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. nr 185, poz. 1243 ze zm.) oraz stwierdzono, iż nastąpiło jego "wyzbycie się". Ponadto wskazano, że firma K. sp. Jawna, z siedzibą pod adresem: ul. [...] stała się odbiorcą odpadu sprowadzonego na terytorium Polski z naruszeniem zasad określonych w tytule II rozporządzenia (WE) nr 1013/2006, co według art. 2 pkt 35 (a) wymienionego rozporządzenia stanowi nielegalne międzynarodowe przemieszenie odpadów. Stąd, organ uznając, że za nielegalne międzynarodowe przemieszczenie odpadów odpowiedzialność ponosi ich odbiorca, nałożył na firmę K. sp. Jawna, z siedzibą pod adresem: [...] obowiązek wskazany w sentencji postanowienia.