Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Białymstoku z dnia 29 marca 2013 r., sygn. I SA/Bk 12/13

Wójt gminy nie posiada legitymacji skargowej do wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze podjęte wobec gminy. Taką legitymację posiada gmina, zaś wójt co do zasady jest uprawniony do reprezentowania gminy przed sądem administracyjnym.

Teza urzędowa

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Mieczysław Markowski, sędzia WSA Jacek Pruszyński, sędzia WSA Wojciech Stachurski (spr.), Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 18 marca 2013 r. sprawy ze skargi Wójta Gminy P. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w B. z dnia [...] października 2012 r. Nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia Wójtowi Gminy P. absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy za 2011 rok p o s t a n a w i a 1. odrzucić skargę, 2. zwrócić skarżącemu Wójtowi Gminy P. wpis sądowy w kwocie 200 zł.

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia [...] września 2012 r., nr [...], Rada Gminy P. nie udzieliła Wójtowi Gminy P. - W. G. absolutorium z tytułu wykonania budżetu na 2011 rok. W związku z powyższym Wójt Gminy P. złożył do Regionalnej Izby Obrachunkowej w B. wniosek o stwierdzenie nieważności przedmiotowej uchwały, z powodu rażącego naruszenia prawa i procedury absolutoryjnej.

Po rozpoznaniu sprawy Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej, uchwałą

z dnia [...] października 2012 r., nr [...], w której powołując się na art. 229 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej w skrócie "k.p.a."), stwierdziło, że kwestionowana uchwała nie narusza przepisów prawa. W uzasadnieniu uchwały Kolegium RIO stwierdziło, że podjęcie uchwały absolutoryjnej należy do wyłącznej właściwości organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, o czym stanowią przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej w skrócie "u.s.g.") oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm., dalej w skrócie "u.f.p."). Badaniu nadzorczemu w rozumieniu art. 11 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7 października 1992 o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 1113, dalej w skrócie "u.r.i.o.") w zw. z art. 86 u.s.g. podlega tryb, w jakim uchwała w sprawie absolutorium została podjęta, a także przesłanki materialnoprawne jej uchwalenia. Kwestie związane z procedurą absolutoryjną zostały uregulowane m.in. w art. 270 art. 271 u.f.p. Zgodnie

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00