Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 lutego 2013 r., sygn. VI SA/Wa 2472/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Szydłowska Sędziowie Sędzia WSA Zbigniew Rudnicki (spr.) Sędzia WSA Grażyna Śliwińska Protokolant st. sekr. sąd. Iwona Sumikowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lutego 2013 r. sprawy ze skargi F. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na postanowienie Ministra Zdrowia z dnia [...] września 2012 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej wydania pisemnej interpretacji oddala skargę

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia [...] września 2012 r. Minister Zdrowia stwierdził niedopuszczalność wniesienia pisma F. Sp. z o.o., z siedzibą w W., (dalej skarżąca) zatytułowanego "Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy", złożonego w odpowiedzi na pismo Ministra Zdrowia z dnia [...] sierpnia 2012 r. Postanowienie zostało wydane na podstawie art. 134 w zw. z art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania administracyjnego (dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej K.p.a.)

Pismem z dnia [...] lipca 2012 r. skarżąca zwróciła się do Ministra Zdrowia, na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r., Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.) o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu zastosowania przepisów ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm., dalej ustawa refundacyjna) w zakresie jakim mogą one stanowić podstawę nałożenia na skarżącą kar administracyjnych z tytułu nieprawidłowego stosowania cen urzędowych.

Skarżąca przedstawiła hipotetyczne zdarzenie przyszłe, wskazując, że zajmuje się dystrybucją leków refundowanych do świadczeniodawców. W tym celu nabywa produkty od podmiotów z grupy F. : F. K. O. Plc. z siedzibą w W. B. (dalej FKUK) oraz F. K. D. GmbH z siedzibą w N. (dalej FKDE). Transakcje między skarżącą a FKUK i FKDE rozliczane są w walucie Euro - zgodnie z praktyką przyjętą pomiędzy nimi w okresie poprzedzającym wejście w życie przepisów ustawy refundacyjnej. Ceny sprzedaży produktów refundowanych do Polski zostały w relacjach z FKUK i FKDE ustalone na podstawie wyników postępowania refundacyjnego oraz danych przedstawionych w toku postępowania w przedmiocie objęcia poszczególnych produktów refundacją. Jedną z danych uwzględnioną w toku powyższych ustaleń był kurs euro w stosunku do złotego - ceny zostały ustalone w takim poziomie, aby mieściły się w granicach ustalonej ceny maksymalnej. Skarżąca wskazała, iż istnieje możliwość, że w przyszłości w wyniku wahania kursu euro w stosunku do złotego cena zakupu produktów refundowanych przez skarżącą po przeliczeniu na walutę polską okaże się wyższa od ceny maksymalnej określonej na podstawie urzędowej ceny zbytu ustalonej w decyzji o objęciu danego produktu refundacją. Skarżąca przedstawiła następujące pytanie:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00