Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 lutego 2013 r., sygn. I SA/Ol 738/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Ryszard Maliszewski (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Wiesława Pierechod, sędzia WSA Wojciech Czajkowski, Protokolant sekretarz sądowy Jolanta Piasecka, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 20 lutego 2013r. sprawy ze skargi spółki A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2012r. Oddala skargę.
Uzasadnienie
I SA/OI 738/12
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" nr "[...]" Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy z dnia "[...]" określającą Spółce A. zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2012r. w kwocie 157.063 zł.
Z motywów decyzji oraz akt sprawy wynika, że organ podatkowy I instancji ustalił wysokość podatku przyjmując do podstawy opodatkowania w 2012r.: grunty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą o powierzchni 166.405 m2 - 139.780,20 zł; grunty pozostałe o powierzchni 7.736,50 m2 - 2.398,31 zł; budynki mieszkalne o powierzchni 176 m2 - 117,92 zł; budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej od powierzchni 738 m2 - 12.915 zł; budynki pozostałe o powierzchni 29 m2 - 185,60 zł oraz budowle o wartości 83.280,81 zł - 1.665,62 zł razem podatek wyniósł 157.063 zł.
W złożonym odwołaniu pełnomocnik Spółki wniósł o uchylenie decyzji organu I instancji w całości, zarzucając jej naruszenie:
- art. 1a ust. 1 pkt. 3 w związku z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych poprzez bezpodstawne uznanie, że grunty po zlikwidowanej linii kolejowej stanowią przedmiot opodatkowania związany z prowadzeniem działalności gospodarczej podczas, gdy grunty te nie są i nie mogą być wykorzystywane do tej działalności, ze względów technicznych,
- art. 210 § 4 Ordynacji podatkowej przez niezastosowanie w sprawie przepisów ustawy o transporcie kolejowym i aktu wykonawczego do Prawa budowlanego - rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.