Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 27 lutego 2013 r., sygn. II SA/Gd 589/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz (spr.) Sędzia WSA Janina Guść Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Katarzyna Gross po rozpoznaniu w dniu 27 lutego 2013 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi T. Z., R. L. i K. L. na decyzję Komendanta Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej z dnia 2 sierpnia 2012 r., nr [...] w przedmiocie zakazu użytkowania obiektu budowlanego w związku z naruszeniem przepisów przeciwpożarowych oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 22 czerwca 2012 roku, nr [...], wydaną na podstawie

art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 roku, nr 12, poz. 68 ze zm.), Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej zakazał R. L. (S. s.c.) - dzierżawcy budynku, oraz K. L. (M., S. s.c.) - osobie prowadzącej działalność gospodarczą w budynku, użytkowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego w R., przy ul. P. - jako domu dla osób starszych, w którym przebywają osoby o ograniczonej zdolności poruszania się.

W uzasadnieniu organ pierwszej instancji wskazał, że w związku z zaistniałym w dniu 11 czerwca 2012 roku pożarem domu opieki w R., przy ul. P., przeprowadził w wyżej wymienionym budynku w dniu 13 czerwca 2012 roku czynności kontrolno-rozpoznawcze w zakresie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych. Czynności te wszczęto na podstawie informacji ze zdarzenia, w której kierujący działaniami ratowniczymi stwierdził zagrożenia i utrudnienia w prowadzeniu ewakuacji z budynku polegające na: dużej liczbie osób o ograniczonej zdolności poruszania się

- ewakuowano 16 osób w wieku od 70 do 93 lat, zadymieniu budynku, "z piętra na parter prowadziła tylko jedna klatka schodowa - bardzo wąska, zabiegowa, drewniana o śliskiej powierzchni".

Organ stwierdził, że w wyniku ww. czynności kontrolno-rozpoznawczych ustalił, że na podstawie umowy dzierżawy zawartej w dniu 1 lipca 2010 roku pomiędzy T. Z., a R. L. oddano R. L. ww. budynek w dzierżawę. W umowie wskazano, że posesja jest przeznaczona na cele mieszkalne; dzierżawca może oddać dom w podnajem wyłącznie na cele mieszkalne; każdy podnajem musi być uzgodniony na piśmie z wydzierżawiającym, celem zameldowania czasowego. Organ stwierdził również, że R. L. prowadzi działalność gospodarczą w przedmiotowym budynku. Przedmiotem działalności jest m.in. działalność określona jako: obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Natomiast K. L. prowadzi w przedmiotowym budynku działalność gospodarczą polegającą na całodobowej i dziennej opiece nad osobami o ograniczonej zdolności poruszania się w wieku od 70 lat do 93 lat. Organ podkreślił przy tym, że zgodnie z projektem architektoniczno-budowlanym przedmiotowy budynek jest domem jednorodzinnym wolnostojącym. Na program funkcjonalny domu składają się pomieszczenia mieszkalne i gospodarcze dla 4-osobowej rodziny oraz strych. Nie wniesiono sprzeciwu co do zamiaru przystąpienia do użytkowania całości przedmiotowego obiektu budowlanego. Organ zaznaczył również, że nie przedstawiono decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budynku jako budynku przeznaczonego na całodobowy dom opieki nad osobami starszymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00