Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 stycznia 2013 r., sygn. VI SA/Wa 2463/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Frąckiewicz Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Czarnecki (spr.) Sędzia WSA Halina Emilia Święcicka Protokolant st. sekr. sąd. Karolina Pilecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi D. S.A. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] września 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] września 2012 r. Główny Inspektor Farmaceutyczny, na podstawie art. 112 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, art. 115 pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r., Nr 45, poz. 271 ze zm.)- dalej jako P.f. lub ustawa, oraz art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., po rozpatrzeniu odwołania złożonego przez [...] s.a. z siedzibą w W. od decyzji [...]. Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w O. w przedmiocie stwierdzenia naruszenia art. 94a ust. 1 P.f. poprzez prowadzenie przez [...] s.a. reklamy działalności apteki ogólnodostępnej "Apteka Dbam o Zdrowie" położoną w K. przy ul. [...], prowadzonej przez Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne "[...]" s.a. z siedzibą w Ł., utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
Do powyższych rozstrzygnięć doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu [...] lutego 2012 r. Wojewódzki Inspektorat przeprowadził kontrolę planową apteki ogólnodostępnej "Apteka Dbam o Zdrowie" położoną w K. , w której stwierdzono, że działalność apteki jest niezgodna z art. 94a ust. 1 ustawy. W trakcie kontroli ustalono, że w aptece udostępniane są ulotki informujące, że apteka uczestniczy w "Programie Opieki Farmaceutycznej"- dalej jako “POF", którego organizatorem jest [...] s.a. z siedzibą w W. Przy stanowisku do obsługi pacjentów znajdują się "Karty uczestnika Programu Opieki Farmaceutycznej" oraz formularze udostępniane pacjentom, którzy chcą przystąpić do Programu. Pacjent uczestniczący w programie przy dokonywaniu zakupów (z wyłączeniem produktów refundowanych) w aptece okazuje swoja kartę za pomocą której gromadzone są na koncie pacjenta punkty. Za każde wydane w aptece 5 zł pacjent otrzymuje 1 punkt. Zgromadzone punkty uprawniają pacjenta do zakupu określonych produktów za 1 zł. Lista tych produktów znajduje się w "Informatorze Programu Opieki Farmaceutycznej z ofertą rabatów na produkty dostępne w aptekach w 2012 r.", który zawiera szczegółowe informacje dotyczące uczestnictwa w Programie Opieki Farmaceutycznej. Jednocześnie w protokole odnotowano wyjaśnienia złożone przez kierownika apteki, że z uczestnictwem w POF nie wiąże się posiadanie i przetwarzanie przez aptekę oraz przez organizatora danych osobowych uczestników, dotyczących ich stanu zdrowia. Wydawana karta posiada kod cyfrowy za pomocą którego identyfikowany jest pacjent i gromadzone na koncie punkty. Program Opieki Farmaceutycznej nie jest skoordynowany z opieką lekarską. Działania podejmowane na rzecz pacjenta nie są w ramach POF dokumentowane w aptece. W protokole stwierdzono również realizację przez aptekę kart ePRUF oraz uczestnictwo w programie "Dla mamy i maleństwa" i "60+" organizowanych przez Portal Dbam o Zdrowie. Pacjent zainteresowany uczestnictwem w tych programach może wypełnić na stronie internetowej formularz zgłoszeniowy, w aptece lub za pośrednictwem infolinii. Następnie pocztą przesyłana jest do niego karta potwierdzająca uczestnictwo w Programie. Wydane pacjentowi karty uprawniają do zakupu produktów nierefundowanych z rabatem. W protokole stwierdzono prowadzenie w aptece działań mających na celu zwiększenie sprzedaży wybranych produktów leczniczych i innego asortymentu poprzez umieszczenie obok nich napisu "promocje" lub "najlepsza cena" oraz uczestnictwo apteki w Programie Opieki Farmaceutycznej, który nie odnosi się do opieki farmaceutycznej jako zespołu działań zmierzających do poprawy skuteczności i bezpieczeństwa farmakoterapii, a informacje gromadzone w związku z uczestnictwem w POF nie odnoszą się do stanu zdrowia pacjentów. Działania prowadzone w aptece polegajace na organizowaniu Programu Opieki farmautycznej “60"+ oraz “dla mamy i maleństwa" stanowią reklamę kontrolowanej apteki.