Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 30 stycznia 2013 r., sygn. II SA/Go 982/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosław Trzecki Sędziowie Sędzia WSA Maria Bohdanowicz (spr.) Sędzia WSA Michał Ruszyński Protokolant sekr. sąd. Stanisława Maciejewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi Gminy na decyzję Zarządu Województwa z dnia [...]r., nr [...] w sprawie zwrotu dofinansowania oddala skargę.
Uzasadnienie
Dnia [...] lipca 2009 r. Gmina zawarła z Instytucją Zarządzającą RPO umowę o dofinansowanie projektu [...] "Budowa Przedszkola Nr [...]". Źródłem finansowania określonymi w umowie o dofinansowanie miały być środki pochodzące z budżetu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W wyniku kontroli realizacji projektu IZ RPO stwierdziła naruszenie zawartej z Beneficjentem umowy o dofinansowanie w toku wyboru oferty na wykonanie studium wykonalności, na wykonanie projektu budowlano-wykonawczego oraz na pełnienie nadzoru inwestorskiego projektu.
Dnia [...] stycznia 2012 r., IZ RPO wezwała Beneficjenta do zwrotu naliczonej korekty finansowej w kwocie 57.036,25 PLN wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych od dnia przekazania środków do dnia dokonania zwrotu, informując również o możliwości pomniejszenia kolejnej płatności na rzecz Beneficjenta o część kwoty podlegającej zwrotowi.
W związku z niedokonaniem przez Beneficjenta zwrotu naliczonej korekty finansowej w wyznaczonym terminie oraz brakiem pisemnej zgody na potrącenie niniejszej należności z kolejnej płatności w ramach projektu, IZ RPO wszczęła postępowanie administracyjne w sprawie zwrotu dofinansowania.
Decyzją z dnia [...] czerwca 2012 roku nr [...] Zarząd Województwa określił Gminie kwotę dofinansowania w łącznej wysokości 57.036,25 zł. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, iż w myśl § 8 ust. 1 umowy o dofinansowanie Beneficjent zobowiązał się do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych w zakresie, w jakim ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych ma zastosowanie do Beneficjenta i projektu. Z uwagi na treść art. 3 ust. 1 pkt 1 p.z.p. beneficjent jako jednostka sektora finansów publicznych zobowiązany jest do stosowania tej ustawy. Jednak jak wynika z art. 4 pkt 8 p.z.p., ustawy tej nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro.