Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 grudnia 2012 r., sygn. II SA/Wa 1653/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Kołodziej, Sędziowie WSA Eugeniusz Wasilewski (spr.), Janusz Walawski, Protokolant Referent stażysta Aleksandra Olczak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi T. D. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie przyznania dodatku specjalnego 1. uchyla zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji, 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości.
Uzasadnienie
Minister Obrony Narodowej decyzją nr [...] z dnia [...] sierpnia 2012 r., wydaną na podstawie art. 127 § 2, art. 138 § 1 pkt 1 i art. 268a Kodeksu postępowania administracyjnego w zw. z pkt 1 ppkt 1 lit. 1 upoważnienia Ministra Obrony Narodowej nr 41/MON z dnia 5 sierpnia 2011 r. (Dz. Urz. MON nr 17, poz. 256) - po rozpatrzeniu odwołania [...] T. D. z dnia [...] lipca 2012 r. od decyzji Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej nr [...] z dnia [...] czerwca 2012 r., w sprawie przyznania w ostatnim miesiącu pełnienia zawodowej służby wojskowej dodatku specjalnego za pełnienie służby w [...], w kwocie [...] zł, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu swojej decyzji Minister wskazał, iż wysokość dodatku specjalnego otrzymywanego przez żołnierza zawodowego, w ostatnim miesiącu pełnienia zawodowej służby wojskowej, zgodnie z art. 80 ust. 5b ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, uzależniona jest od okresu jego otrzymywania. W sprawie bezspornym jest, że [...] T. D. otrzymywał dodatek specjalny z trzech różnych tytułów, w różnych okresach czasu. Istota sprawy sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy okresy pobierania tych dodatków specjalnych, dla potrzeb ustalenia wysokości dodatku w ostatnim miesiącu pełnienia służby wojskowej, mogą podlegać zsumowaniu. W ocenie organu, do dnia 1 lipca 2012 r. nie istniała taka podstawa prawna, która uprawniałaby do połączenia okresów pobierania otrzymywanych dodatków specjalnych. Uzasadniając takie stanowisko, organ wskazał, że z treści art. 80 ust. 1 pkt 1 i ust. 5a ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych wynika, że mogą oni otrzymywać dodatek specjalny z kilku (kilkunastu) tytułów, w zależności od występowania w danym środowisku służby żołnierza zawodowego warunków szczególnych. Rodzaje dodatków zostały ustanowione w przepisie § 4 rozporządzenia. Obecnie funkcjonuje 11 różnych tytułów dodatku specjalnego. Ustawodawca zawarł jednakże zastrzeżenie, że żołnierz zawodowy nie może otrzymać równocześnie dodatku specjalnego z więcej niż jednego tytułu. Prowadzi to do wniosku, że każdy tytuł do wypłaty dodatku specjalnego należy traktować w istocie jako odrębny dodatek.