Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 29 listopada 2012 r., sygn. I SA/Wr 1236/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Zbigniew Łoboda, Sędziowie: Sędzia WSA - Marek Olejnik, Sędzia WSA - Jadwiga Danuta Mróz (sprawozdawca), Protokolant: Katarzyna Wilczek, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 29 listopada 2012r. sprawy ze skargi B. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie: zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej we W. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...] (nr [...]) na podstawie której określono B. B. (zwanemu dalej: podatnikiem, stroną, skarżącym) zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego w kwocie 15.461 zł.
Z ustaleń faktycznych przyjętych w sprawie za organami celnymi wynika, że B. B. dokonał w dniu [...], na terytorium Niemiec, wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki [...], rok produkcji 2005, nr nadwozia: [...]. Zgodnie z niemiecką dokumentacją tego pojazdu, tj. dokumentami stanowiącymi odpowiednik polskiej karty pojazdu oraz polskiego dowodu rejestracyjnego, pojazd ten miał charakter samochodu ciężarowego. Podobnie, pojazd ten został oceniony w toku badania technicznego w kraju. Badanie to przeprowadzono w dniu [...] w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w Z. W wydanym na tę okoliczność zaświadczeniu stwierdzono, że w/w samochód spełnia kryteria samochodu ciężarowego wielozadaniowego, przystosowanego do przewozu 4 osób włącznie z kierowcą.
Pierwszej rejestracji tego pojazdu w kraju dokonano w Wydziale Komunikacji Urzędu Miejskiego we W. w dniu [...] Samochód został zarejestrowany jako ciężarowy.
W toku postępowania wyjaśniającego, krajowe organy celne (podatkowe) wystąpiły do firmy A Sp. z o.o. z/s w P. z prośbą o udzielenie informacji, czy samochód [...] nr nadwozia [...] został wyprodukowany jako samochód osobowy przeznaczony do przewozu osób, czy jako samochód ciężarowy. Z otrzymanej odpowiedzi wynikało, że pojazd ten został wyprodukowany jako samochód osobowy (k-27 akt adm.).