Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 14 listopada 2012 r., sygn. II SA/Gd 277/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Górska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Mariola Jaroszewska, Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Maria Flisikowska, po rozpoznaniu w Gdańsku na rozprawie w dniu 14 listopada 2012 r. sprawy ze skargi J. Ł., R. Ł. i S. T. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 21 marca 2012 r., nr [...] w przedmiocie rozbiórki obiektu budowlanego 1. oddala skargę, 2. przyznaje adwokatowi Ł. L. ze Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku kwotę 442,80 zł (czterysta czterdzieści dwa złote i osiemdziesiąt groszy) tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu, 3. przyznaje adwokatowi R. B. ze Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku kwotę 442,80 zł (czterysta czterdzieści dwa złote i osiemdziesiąt groszy) tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia 26 stycznia 2012 r. nr [...] nakazał J. i R. Ł. rozebrać pomieszczenie gospodarcze, mające pełnić funkcję kotłowni, o wymiarach zewnętrznych 3,14 x 4,20 m, samowolnie dobudowane do istniejącego budynku inwentarskiego zlokalizowanego na terenie działki nr [...] w miejscowości S. K.. Decyzja ta wydana została na podstawie art. 48 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. nr 243, poz. 1623).

Uzasadniając wydaną decyzję, organ odwoławczy wskazał, że podczas przeprowadzonej w dniu 17 grudnia 2010 r. kontroli legalności prowadzonych robót budowlanych w budynku gospodarczym (inwentarskim) zlokalizowanym na terenie działki nr [...] w S. K., stanowiącej siedlisko rolne, stwierdzono m.in. że do tego budynku gospodarczego (inwentarskiego) dobudowano pomieszczenie gospodarcze o wymiarach gabarytowych około 3,14 m x 4,20 m, wykonane z pustaków betonowych, strop żelbetowy, ocieplenie styropian. W pomieszczeniu zamontowano piec centralnego ogrzewania, podłączony do komina murowanego z cegły ceramicznej pełnej. Przedmiotowe pomieszczenie ma pełnić funkcję kotłowni. Pomieszczenie to wykonane zostało przez J. i R. Ł. bez pozwolenia na budowę. W związku z tym, w dniu 23 grudnia 2010 r., Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wszczął postępowanie administracyjne w sprawie legalności dobudowy pomieszczenia gospodarczego do istniejącego budynku inwentarskiego zlokalizowanego na terenie działki nr [...] w miejscowości S. K., a następnie decyzją z dnia 3 marca 2011 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 49b ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. nr 156 poz. 1118 z późn. zm.), nakazał J. i R. Ł. rozebrać parterowy obiekt gospodarczy (o wymiarach gabarytowych około 3,14 m x 4,20 m) samowolnie dobudowany do istniejącego budynku inwentarskiego zlokalizowanego na terenie działki nr [...] w miejscowości S. K., z uwagi na to, że inwestorzy nie dokonali wymaganego mocą art. 29 ust 1 pkt 1 lit a w zw. z art. 30 ust 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane zgłoszenia jego budowy, a także nie wypełnili nałożonych na nich obowiązków mocą postanowienia z dnia 11 stycznia 2011 r., wydanego na podstawie art. 49b ust 2 ustawy Prawo budowlane. Jednakże Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia 12 maja 2011 r. nr [...], uchylił decyzję organu I instancji i przekazał temu organowi sprawę do ponownego rozpatrzenia. Organ odwoławczy stwierdził bowiem, że dobudowany budynek jest kotłownią a nie budynkiem gospodarczym, o jakim mowa w § 3 ust. 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DZ.U. nr 75, poz. 690 z późn. zm.), albowiem zamontowano w nim piec centralnego ogrzewania, który podłączono do komina murowanego z cegły ceramicznej pełnej. Natomiast budowa kotłowni wymaga uzyskania pozwolenia na budowę a nie dokonania zgłoszenia. Brak pozwolenia obligował z kolei organ do rozpatrzenia sprawy w trybie art. 48 ustawy Prawo Budowlane a nie w trybie art. 49b tej ustawy. Ponownie rozpoznając sprawę, organ I instancji, postanowieniem z dnia 5 lipca 2011 r., wydanym na podstawie art. 48 ust 2 i 3 ustawy Prawo budowlane (DZ.U. nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), wstrzymał roboty budowlane prowadzone na terenie działki nr [...] w miejscowości S. K. przy dobudowie parterowego budynku gospodarczego do istniejącego budynku inwentarskiego oraz nałożył na J. i R. Ł. obowiązek przedłożenia, w terminie 150 dni licząc od dnia otrzymania postanowienia, wskazanych dokumentów, w celu doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem. W postanowieniu tym organ I instancji poinformował zobowiązanych, że przedłożenie w wyznaczonym terminie dokumentów będzie traktowane jako wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego i pozwolenie na wznowienie robót budowlanych a po sprawdzeniu złożonej dokumentacji, a przed wydaniem decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego organ ustali wysokość opłaty legalizacyjnej. Ponieważ zobowiązani nie wykonali obowiązku określonego postanowieniu z dnia 5 lipca 2011 r., organ I instancji zobowiązany był wydać decyzję nakazującą rozbiórkę pomieszczenia gospodarczego na podstawie art. 48 ustawy Prawo budowlane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00