Wyrok WSA w Opolu z dnia 17 października 2012 r., sygn. I SA/Op 185/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Łozowska Sędziowie: Sędzia NSA Joanna Kuczyńska (spr.) Sędzia WSA Teresa Cisyk Protokolant st. sekretarz sądowy Anna Frydryk po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 17 października 2012r. sprawy ze skargi A w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 7 września 2011 r., nr [...] w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu części dotacji I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana, III. przyznaje pełnomocnikowi radcy prawnemu K. B. od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu kwotę 312,20 zł (słownie: trzysta dwanaście 20/100), w tym kwotę 55,20 zł (słownie: pięćdziesiąt pięć 20/100) podatku VAT, tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Uzasadnienie
Umową o wsparcie realizacji zadania z 1.02.2006 r., nr [...], zawartą na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późno zm.), Gmina W. zleciła Stowarzyszeniu pod nazwą "A", zwanemu dalej "a", realizację zadania publicznego p.t.: "Wszechstronne krzewienie kultury fizycznej i sportu ze szczególnym uwzględnieniem problemów środowiska wiejskiego", przyznając na ten cel dotację w wysokości 50.000 zł, płatną w 12 miesięcznych transzach. Zadanie miało być realizowane w okresie od dnia 1.02.2006 r. do dnia 31.12.2006 r. na terenie Gminy W.. "a" zobowiązał się wykonać przedmiotowe zadanie publiczne w zakresie i na warunkach określonych w umowie, w szczególności zobowiązał się do wykorzystania przekazanych środków finansowych zgodnie z celem, na jaki je uzyskał a to zgodnie z § 1 umowy. Zobowiązanie to dotyczyło również ewentualnych przychodów uzyskanych przy realizacji umowy, których nie można było przewidzieć przy kalkulowaniu wielkości dotacji oraz odsetek bankowych od przekazanych przez zleceniodawcę środków, które winny być wykorzystane wyłącznie na wykonanie zadania. Regulacja § 5 umowy obligowała "a" do prowadzenia wyodrębnionej, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.), dokumentacji finansowo-księgowej środków finansowych otrzymanych na realizację tego zadania w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych. W myśl zapisu § 8 umowy Gmina W. sprawuje kontrolę prawidłowości wykonania zadania pod kątem merytorycznym i wydatkowania przekazanych środków finansowych. Środki finansowe niewykorzystane w terminie "a" powinien zwrócić, wraz z odsetkami, na rachunek bankowy Gminy. Umowa dopuszczała zmianę jej postanowień wyłącznie w formie pisemnej pod rygorem nieważności .