Orzeczenie
Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 25 lipca 2012 r., sygn. I SA/Go 316/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Juszczyk-Wiśniewska Sędziowie Sędzia WSA Krystyna Skowrońska-Pastuszko (spr.) Sędzia WSA Alina Rzepecka Protokolant Asystent sędziego Katarzyna Kołodziej-Kobierowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lipca 2012 r. sprawy ze skargi RP sp. z o.o. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarżąca RP Spółka z o. o. wniosła skargę na decyzję Dyrektora Izby Celnej nr [...] z dnia [...] marca 2012r. uchylającą decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] grudnia 2003r. nr [...] w części dotyczącej odsetek od podatku, w pozostałym zakresie utrzymującą w mocy wyżej wymienioną decyzję określającą zobowiązanie od importu samochodów osobowych marki "R" w podatku akcyzowym w kwocie 11.335,40 zł oraz w podatku od towarów i usług w kwocie 19.118,80 zł.
W sprawie ustalono następujący stan faktyczny:
W związku z wydaniem przez Urząd Celny decyzji nr [...] z dnia [...] lipca 2001 r., zmieniającej klasyfikację taryfową samochodów marki "R" z kodu PCN 8704 31 91 1 na kod PCN 8703 23 19 0 (co jednocześnie wiązało się ze zmianą rodzaju samochodu, tj. z pojazdu samochodowego do transportu towarowego o ładowności do 1000 kg na pojazd osobowo-towarowy) i podwyższającej wartość celną, Naczelnik Urzędu Celnego decyzją z dnia [...] grudnia 2003 r. określił zobowiązanie w podatku akcyzowym od importu samochodów osobowych oraz w podatku od towarów i usług z tego samego tytułu.
Strona od wyżej wymienionego rozstrzygnięcia wniosła odwołanie, zarzucając naruszenie: 1) art. 92 ust.1 oraz art. 217 Konstytucji RP, przez opodatkowanie importowanych przez nią samochodów podatkiem akcyzowym, pomimo, że żadna z obowiązujących ustaw nie przewiduje opodatkowania ich takim podatkiem; 2) art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.50 ze zm. - dalej ustawa o VAT), przez bezprawne ustalenie obowiązku podatkowego w odniesieniu do towarów, które nie mieściły się w przedmiocie opodatkowania akcyzą; 3) art. 15 ust. 4 ustawy o VAT przez bezprawne ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym i VAT towarów nieobjętych przedmiotem opodatkowania akcyzą, 4) art. 36 ust. 1 i 2 ustawy o VAT przez bezpodstawne jego zastosowanie przy wydawaniu ostatecznej decyzji administracyjnej; 5) § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1998r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 2, poz. 3 ze zm.) przez bezpodstawne jego zastosowanie przy wydawaniu ostatecznej decyzji administracyjnej; 6) art. 11 i 11c ustawy o VAT przez błędne zastosowanie. W odwołaniu został sformułowany także zarzut naruszenia przepisów prawa procesowego a mianowicie: 1) art. 120 Ordynacji podatkowej w związku z powołanymi wyżej przepisami prawa materialnego przez ich błędną wykładnię lub bezpodstawne zastosowanie; 2) art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej przez prowadzenie postępowania podatkowego w sposób naruszający zasadę działania w sposób wzbudzający zaufanie podatników; 3) art. 210 § 4 Ordynacji podatkowej przez niewyjaśnienie podstawy prawnej, która uzasadniałaby opodatkowanie akcyzą importu samochodów zaklasyfikowanych do kodu SWW 1024.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right