Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 maja 2012 r., sygn. III SA/Wa 2579/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Kurasz, Sędziowie Sędzia WSA Marek Kraus, Sędzia WSA Beata Sobocha (sprawozdawca), Protokolant referent stażysta Katarzyna Smaga, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 maja 2012 r. sprawy ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) stwierdza, że uchylona interpretacja indywidualna nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz P. S.A. z siedzibą w W. kwotę 217 zł (słownie: dwieście siedemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z [...] lutego 2011 r. P. Spółka Akcyjna (Skarżąca) zwróciła się do Ministra Finansów - organ upoważniony Dyrektor Izby Skarbowej w W., o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego przedstawiając następujące zdarzenie przyszłe.
Skarżąca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie dostaw energii elektrycznej odbiorcom oraz świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej. Spółka posiada koncesje na dystrybucję i obrót energią elektryczną. Od dnia 1 marca 2009 r. Spółka jest podatnikiem akcyzy, zgodnie z art. 13 ustawy akcyzowej. Spółka dostarcza przewoźnikom kolejowym energię niezbędną do prowadzenia ruchu pociągów. W umowach na dostawę energii i świadczenie usług dystrybucji zawieranych z przewoźnikami kolejowymi energia elektryczna określana jest jako energia trakcyjna; w umowach tych przyjęto miesiąc kalendarzowy jako okres rozliczeniowy.
W związku z tym, że pociągi nie są wyposażone w liczniki poboru energii elektrycznej, po zakończeniu miesiąca nie dokonuje się odczytu liczników. Wyliczenie ilości pobranej energii następuje na podstawie wykonanej pracy przewozowej, która jest ewidencjonowana w statystyce pracy taboru. Statystykę pracy taboru sporządza i przekazuje Spółce firma zewnętrzna, w związku z czym Spółka nie ma możliwości samodzielnego określenia pracy taboru. Należy przy tym podkreślić, że dla określenia poziomu pracy taboru konieczne jest posiadanie danych o wszelkim ruchu pociągów w danym miesiącu w całej Polsce. Danymi tymi dysponuje wyłącznie zarządca infrastruktury kolejowej.