Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 11 maja 2012 r., sygn. II SA/Łd 143/12

 

Dnia 11 maja 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Stępień (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek Protokolant asystent sędziego Agnieszka Gortych-Ratajczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 maja 2012 roku sprawy ze skargi Z. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...]r. Burmistrz Gminy i Miasta B. na podstawie art. 17, art. 20, art. 23, art. 24, art. 25, art. 26, art. 44 ust. 2a i 2b, art. 46, art. 49 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2006r. nr 139, poz. 992 ze zm.), art. 2 ustawy z dnia 17 października 2008r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. nr 223, poz. 1456), art. 13 ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych(Dz.U. nr 219, poz. 1706), rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie z dnia 22 czerwca 2007r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz.U. nr 114, poz. 783 ze zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006r. w sprawie wysokości dochodu rodziny albo dochodu osoby uczącej się, stanowiących podstawę ubiegania się o zasiłek rodzinny oraz wysokości świadczeń rodzinnych (Dz.U. nr 130, poz. 903), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. nr 98, poz. 1071 ze zm.) odmówił Z. S. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad niepełnosprawnym mężem B. S., legitymującym się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.

W uzasadnieniu aktu organ podał, iż wnioskodawczyni prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z mężem. Strona nie pracuje, gdyż jej mąż wymaga stałej obecności opiekuna. Mąż wnioskodawczyni posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności i jest to jedyna przesłanka, która została w niniejszej sprawie spełniona. Jak wynika bowiem z art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o świadczeniach rodzinnych wnioskowane świadczenie nie przysługuje w przypadku, gdy osoba wymagająca opieki pozostaje w związku małżeńskim. Nadto w myśl art. 23 i art. 27 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy małżonkowie zobowiązani są do współdziałania dla dobra rodziny oraz zaspokajania potrzeb rodziny, którą przez swój związek założyli oraz wzajemnej pomocy, pod pojęciem której należy rozumieć pomoc w sytuacjach wyjątkowych, jaką stanowi choroba, czy niepełnosprawność. Organ dodał, iż Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 18 lipca 2008r., sygn.akt P 27/07, uznał art. 17 ust. 1 w/w ustawy za niezgodny z Konstytucją RP, co spowodowało konieczność nowelizacji ustawy, która jednak nie miała wpływu na uprawnienie małżonka.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00