Wyrok WSA w Krakowie z dnia 23 maja 2012 r., sygn. I SA/Kr 371/12
Sygn. akt I SA/Kr 371/12 | | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 23 maja 2012 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Agnieszka Jakimowicz, Sędzia: WSA Grażyna Firek, Sędzia: WSA Urszula Zięba (spr.), Protokolant: Anna Boczkowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 maja 2012 r., sprawy ze skargi "A" Spółka Akcyjna w K., na interpretację indywidualną Ministra Finansów, z dnia 7 listopada 2011 r. Nr [...], w przedmiocie podatku od towarów i usług, I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. określa, iż zaskarżona interpretacja nie może być wykonana do chwili uprawomocnienia się wyroku, III. zasądza od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej koszty postępowania w kwocie 440 zł (czterysta czterdzieści złotych) .
Uzasadnienie
W dniu 26 lipca 2011r. do Dyrektora Izby Skarbowej wpłynął wniosek A. S.A. w K. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego wydania towarów w ramach akcji promocyjnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2011r. (data wpływu - 28 października 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 17 października 2011r.
Jak wyjaśniono w uzasadnieniu Spółka prowadzi sieć sklepów delikatesowych na terenie kraju i w celu zachęcenia swoich klientów do zakupu towarów podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne kierowane do klientów indywidualnych (sprzedaż detaliczna), w szczególności jest to akcja działająca na zasadzie "kup trzy produkty w cenie dwóch". Polega ona na tym, że klient, który zdecyduje się na zakup określonej liczby towarów objętych promocją, otrzyma dodatkowo o jeden towar więcej, płacąc za wszystkie cenę odpowiadającą wartości ich ilości pomniejszonej o jeden. Oznacza to, że liczba towarów, które otrzyma klient zostaje zwiększona (dodany zostaje towar), nie zwiększa się natomiast kwota należności (obrotu) z tytułu ich sprzedaży. W promocji, dodatkowym towarem może być taki sam towar lub też zupełnie inny. Przekazanie dodatkowego towaru objętego promocją odbywa się w następujący sposób: towary promocyjne nie są razem zapakowane czy połączone - dostępne są na półkach jako pojedyncze sztuki. Klient, który zdecyduje się na promocyjny zakup określonej ilości towarów, otrzyma dodatkowy towar płacąc za zakupy przy kasie, lub po zapłacie np. w oddzielnym punkcie (stoisku) na terenie sklepu po okazaniu paragonu dokumentującego zakup. Opisane akcje promocyjne mają charakter jednorazowy, tj. wprowadzane są przez Spółkę na określony asortyment i trwają przez określony czas. Informacje o promocjach są udostępniane klientom na banerach, w ofertach, ulotkach, przy półkach z towarami, a także przekazywane ustnie przez pracowników Spółki (kasjerów).