Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 21 maja 2012 r., sygn. II SA/Gl 904/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Łucja Franiczek, Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska, Sędzia NSA Ewa Krawczyk (spr.), Protokolant St. sekretarz sądowy Anna Trzuskowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 maja 2012 r. ze skargi H. W.-K., T. K. i M. K.-G. na decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w G. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia wodnoprawnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 25 lutego 2010 roku Miejski Zarząd Dróg w B. zwrócił się do Prezydenta Miasta B. o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego w związku z planowaną inwestycją pod nazwą "[...]".
Prezydent Miasta B. decyzjami z dnia [...]r. znak: [...] oraz z dnia [...] r. znak: [...] udzielił Miejskiemu Zarządowi Dróg wnioskowanego pozwolenia. Wskazane decyzje zostały uchylone przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w G. kolejno decyzją z dnia [...]r. nr [...] oraz decyzją z dnia [...] r. znak: [...], a sprawa została przekazana do ponownego rozpoznania organowi I instancji.
W toku ponownego rozpoznania sprawy Prezydent Miasta B. decyzją z dnia [...] r. znak: [...] po raz kolejny udzielił wnioskowanego pozwolenia wodnoprawnego. W podstawie prawnej decyzji powołano art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej K.p.a.) oraz art. 122 ust. 1 pkt 1, pkt 2, pkt 3, art. 123 ust. 2 i art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 roku - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.). W uzasadnieniu organ podał, że celem planowanej inwestycji drogowej jest obniżenie zwierciadła wody i poprawa warunków hydraulicznych w rejonie projektowanego mostu, a nie regulacja stosunków gruntowo-wodnych. Przebudowa koryta rzeki B. nie jest systematyczną regulacją rzeki, a jedynie przebudową stopnia, związaną bezpośrednio z budową nowego mostu w ciągu ulicy [...]. Rozwiązania projektowe zostały dostosowane do istniejącego dna rzeki B., a zaprojektowany odcinek nie zmienia rzędnych wysokościowych koryta rzeki na odcinku bezpośrednio przyległym do działki nr 1 obręb L. Rzędne wysokościowe projektowanego progu i koryta rzeki powyżej niego są identyczne ze zinwentaryzowanym stanem istniejącym. Dane wyjściowe do projektu branży hydrologicznej zostały przyjęte z uwzględnieniem istniejących warunków hydrologicznych, a przyjęte rozwiązania pozwolą na uniknięcie negatywnego wpływu na koryto rzeki i nieruchomości sąsiednie. Wykonanie inwestycji, na odcinku powyżej stopnia, nie zmieni stanu istniejącego poziomu zwierciadła wód związanych bezpośrednio z poziomem wody w korycie rzeki, natomiast na odcinku poniżej stopnia poziom zwierciadła obniży się. Z uwagi na dostosowanie projektowanych rzędnych wysokościowych do rzędnych już istniejących, inwestycja drogowa nie pogorszy istniejących warunków gruntowo-wodnych, lecz utrzyma je na dotychczasowym poziomie. Organ wskazał, że inwestycja nie wpłynie negatywnie na stan istniejący stosunków wodno-gruntowych w rejonie rzeki B. Obniżenie poziomu nowo projektowanego stopnia wodnego wymaga regulacji rzeki przynajmniej do progu położonego powyżej niego, tj. o dodatkowe 300 m. Organ podniósł także, że obniżenie dna rzeki w rejonie budynków stanowi potencjalne zagrożenie dla stateczności skarp brzegów, co w konsekwencji może prowadzić do powstania wyrw i obrywania skarp. Projekt został pozytywnie uzgodniony przez administratora rzeki oraz uzyskał pozytywną opinię Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w G. Organ podkreślił, że nieruchomość nr 1 obręb L. nie zostanie zalana wodami z projektowanej drogi, gdyż projektowane chodniki będą miały pochylenie poprzeczne w kierunku jezdni. Projektowaną kanalizacją deszczową odprowadzane będą wody z pasa drogowego do rzeki. Organ wprowadził także do dokumentacji wpust deszczowy w najniższym punkcie polderu zalewowego na terenie nieruchomości nr 2, 1, [...] obręb L., który umożliwi odprowadzanie wód do projektowanej kanalizacji deszczowej z wylotem poniżej projektowanego poziomu.