Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 18 maja 2012 r., sygn. III SA/Gd 206/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Orłowska, Sędziowie WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka,, WSA Jolanta Sudoł (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Agnieszka Januszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 maja 2012 r. sprawy ze skargi "A" na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 23 stycznia 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu tytułu wykonawczego dotyczącego należności za pobyt w "A" oddala skargę
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 19 grudnia 2011 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego zwrócił [...] Ośrodkowi dla Osób Nietrzeźwych w W. tytuł wykonawczy nr [...] z dnia 24 maja 2011 r. dotyczący należności za pobyt w tym ośrodku wystawiony na zobowiązanego D. L.
W podstawie prawnej postanowienia wskazano art. 17 § 1 i art. 29 § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
W uzasadnieniu organ wskazał, że w świetle art. 1a pkt 13 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji wierzycielem jest podmiot uprawniony do żądania wykonania obowiązku lub jego zabezpieczenia w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym lub zabezpieczającym. Na mocy art. 5 § 1 pkt 1 tej ustawy uprawnionym do żądania wykonania w drodze egzekucji administracyjnej jest - w odniesieniu do obowiązków wynikających z decyzji lub postanowień organów administracji rządowej lub organów jednostek samorządu terytorialnego - właściwy do orzekania organ pierwszej instancji. Mając na uwadze postanowienia ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi organ uznał, że wierzycielem uprawnionym do wystawienia tytułu wykonawczego w sprawie jest organ wykonawczy gminy, a nie [...] Ośródek dla Osób Nietrzeźwych. Dlatego też tytuł wykonawczy winien zawierać prawidłowe oznaczenie wierzyciela wraz z pieczęcią urzędową tego organu. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego zaznaczył, przy tym, że tytuł wykonawczy jest dokumentem urzędowym sporządzanym według określonego wzoru. Brak chociażby jednego z elementów wskazanych w art. 27 ustawy powoduje niedopuszczalność egzekucji administracyjnej.