Wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 marca 2012 r., sygn. VI SA/Wa 322/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Głowacka-Klimas Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Maliszewska Sędzia WSA Andrzej Wieczorek (spr.) Protokolant st. ref. Eliza Mroczek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 marca 2012 r. sprawy ze skargi M. D. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (organ II instancji) decyzją z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] po rozpatrzeniu odwołania M. D. (skarżącej) od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (organ I instancji) z dnia [...] lipca 2009 r., dotyczącej nałożenia kary pieniężnej w wysokości 85000 złotych, utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.
Organ II instancji działał na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), art. 13 ust. 1 pkt 2, art. 13 g ust. 1 i l b pkt 2, art. 40 c, art. 41 ust. 4, 5 i 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.) oraz lp. 7 pkt 7 lit. d), lp. 9 pkt 5 lit. b) załącznika nr 2 do w/w ustawy, art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.).
Organ I instancji wskazał, że podczas kontroli drogowej, która odbyła się dnia [...] maja 2009 r. w A. (parking "s.) zatrzymano do kontroli drogowej pojazd marki T. o nr rejestracyjnym [...]. Zatrzymania dokonano na ul. L. w O. Pojazd przewoził ładunek pospółki z miejscowości S. do O. Powyższy pojazd był kierowany przez Pana P. B., który wykonywał przewóz w imieniu oraz na rzecz skarżącej - przedsiębiorcy (podmiot wykonujący przewóz będący stroną postępowania). Stwierdzono, iż nacisk na podwójnej osi pojazdu silnikowego o dopuszczalnym ruchu pojazdów o naciskach osi do 8,0t wynosił 18,23t i został przekroczony o 3,73t od dopuszczalnej wartości wynoszącej 14,5t. Natomiast nacisk na potrójnej osi pojazdów silnikowych o dopuszczalnym ruchu pojazdów o naciskach osi do 8,0t wyniósł 40,17t i został przekroczony o 18,37t od dopuszczalnej wartości wynoszącej 21,80 t. W wyniku kontroli sklasyfikowano osie pojazdu jako oś podwójną napędową i oś potrójną napędową (strona pierwsza protokołu kontroli).