Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 14 lutego 2012 r., sygn. III SA/Wr 611/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marcin Miemiec Sędziowie Sędzia NSA Józef Kremis (sprawozdawca) Sędzia NSA Anna Moskała Protokolant Jolanta Ryndak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 14 lutego 2012 r. sprawy ze skargi K. P. na czynność Starosty B. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu zawyżonej opłaty za wydanie karty pojazdu stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności.
Uzasadnienie
Zaskarżoną czynnością Starosta B. poinformował K. P., że nie znajduje podstaw do zadośćuczynienia wnioskowi o zwrot opłat za wydanie dwóch kart pojazdów (850 zł). Starosta wskazał, że jest jedynie organem rejestrującym pojazdy i nie jest jego rolą rozstrzyganie czy obowiązujące w Polsce przepisy, regulujące zasady postępowania organów, są zgodne z traktatami unijnymi.
Podkreślił przy tym, że w sprawach opisanych przez wnioskodawcę organy nie wydają decyzji, gdyż pobieranie opłaty za wydanie karty pojazdu na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. Nr 137, poz. 1310, dalej w skrócie "rozp. 2003") jest czynnością administracyjno-techniczną, a organ wykonujący przepisy tego aktu nie ustala opłaty w drodze decyzji, lecz dokonuje czynności polegającej na pobraniu opłaty, która wynika wprost z prawa.
W piśmie z dnia [...] r. skarżący wezwał Starostę B. do usunięcia naruszenia prawa podkreślając, że mimo odroczenia przez Trybunał Konstytucyjny (wyrok z dnia 17 stycznia 2006 r., U/04, OTK-A 2006, nr 1 poz. 3, uznający § 1 pkt 1 rozp. 2003 za niezgodny z art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 985 ze zm., dalej w skrócie "p.r.d.") terminu utraty mocy obowiązującej kwestionowanego przepisu, uregulowanie to było niekonstytucyjne od samego początku jego wejścia w życie. Pogląd taki potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych, które - mając do czynienia z przypadkami podobnymi do zaistniałego w tej sprawie - jednolicie przyjęły, że czynność polegająca na odmowie zwrotu części opłaty za kartę pojazdu narusza prawo jako podjęta bez podstawy prawnej.