Wyrok WSA w Kielcach z dnia 28 lutego 2012 r., sygn. II SA/Ke 46/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Maria Grabowska,, Sędzia WSA Mirosław Surma, Protokolant Asystent sędziego Katarzyna Dziubińska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 8 lutego 2012 r. sprawy ze skargi Starosty Kieleckiego na zalecenia Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 25 stycznia 2010r. znak: PS.IV.9111-13/09 w przedmiocie przeprowadzenia ponownego konkursu na stanowisko dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kielcach oddala skargę.
Uzasadnienie
Dnia [...] Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego, działając z upoważnienia Wojewody zalecił jednostce kontrolowanej - Staroście K. - "przeprowadzenie ponownego konkursu na stanowisko Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w celu wybrania kandydata spełniającego wymogi określone ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w terminie do 31 marca 2010r."
W uzasadnieniu zalecenia wskazano, że w dniu 2 listopada 2009r. Wojewoda wystąpił do Starosty K. o przekazanie dokumentacji, dotyczącej konkursu na stanowisko Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy
oraz potwierdzającej posiadanie przez powołaną na to stanowisko M. S., kwalifikacji określonych w art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) - dalej zwanej ustawą o promocji zatrudnienia.
Po przeprowadzeniu czynności kontrolnych Wojewoda w piśmie z dnia [...] znak: [...] przekazał Staroście K., zalecenie przeprowadzenia opisanego na wstępie konkursu. Zdaniem Wojewody został naruszony art. 9 ust. 5 w zw. z art. 6 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia, gdyż zarówno literalna, jak i celowościowa wykładnia tych przepisów wskazuje, że dyrektorem urzędu pracy może zostać osoba, która m.in. posiada co najmniej 3-letni staż pracy w publicznych służbach zatrudnienia, które tworzą organy zatrudnienia wraz z powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy, urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw pracy oraz urzędami wojewódzkimi, realizującymi zadania określone ustawą. Wymóg ten jest zawężeniem kręgu osób mogących sprawować tę funkcję do kandydatów mających - w ramach dotychczasowej kariery zawodowej - doświadczenie w zakresie polityki rynku pracy. Autor zaleceń stanął na stanowisku, że pracownikami publicznych służb zatrudnienia są ci pracownicy urzędów wojewódzkich, którzy realizują zadania określone w art. 10 ustawy o promocji zatrudnienia. Dalej powołał stanowisko Ministra Pracy i Polityki Społecznej, że "intencją ustawodawcy było, aby niezbędny staż pracy dokumentował zasób doświadczeń w zakresie problemów rynku pracy nabytych w trakcie zadań na stanowisku merytorycznym" i stwierdził, że stanowisko inspektora w Wydziale Budżetowo-Gospodarczym Urzędu Wojewódzkiego nie było stanowiskiem merytorycznym, realizującym zadania z zakresu zatrudnienia i bezrobocia, w związku z czym praca M. S. w Urzędzie Wojewódzkim w okresie od 25 marca 1983r. do 31 grudnia 1987r. nie może być uznana za staż w publicznych służbach zatrudnienia. Tym samym nie spełnia ona ustawowych warunków wymaganych na stanowisku dyrektora urzędu pracy.