Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 24 stycznia 2012 r., sygn. I SA/Wr 1577/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Halina Betta (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Zbigniew Łoboda, Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska, Protokolant Paulina Wódka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 24 stycznia 2012 r. sprawy ze skargi A. w W. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej we W. z dnia 16 sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie zwrotu nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych oddala skargę.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] r. o nr [...] Naczelnik Urzędu Skarbowego w J. odmówił wszczęcia postępowania w sprawie zwrotu nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych za 2010 r. Powyższe postanowienie organ odwoławczy - Dyrektor Izby Skarbowej we W. - postanowieniem z dnia [...] r. o Nr [...] utrzymał w mocy. Postanowienie to stało się przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu przez skarżącego "A" w W.
Rozpatrując przedmiotową skargę Sąd Wojewódzki przyjął następujące ustalenia faktyczne i prawne:
Pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. strona skarżąca wniosła o zwrot nadpłaty z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za 2010 r. w wysokości 38.222,00 zł wynikającej ze złożonego w dniu 7 lutego 2011 r. zeznania CIT-8 za 2010 r. przez były zakład budżetowy - "B" S. uznając iż jest jego następcą prawnym. Wnioskodawca powołał się na przejęcie należności i zobowiązań po zlikwidowanych zakładach budżetowych w tym po "B" w S. na podstawie Zarządzenia Nr 41 Ministra Spaw Wewnętrznych i Administracji z 9 listopada 2010 r. w sprawie utworzenia gospodarki budżetowej pod nazwą ,,A".
Organ I instancji odmawiając wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty powołał się na art. 165 a ordynacji podatkowej - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
(tj. Dz. U. Nr 8 poz. 60) uznając, iż przedmiotowy wniosek o stwierdzenie nadpłaty został wniesiony przez osobę nie będącą stroną w sprawie. Wskazując na brzmienie art. 133 ordynacji podatkowej organ uznał, iż likwidacja z dniem 31 grudnia 2010 r. "B" w S. oznacza, iż przedmiot ten stracił status prawny, w tym jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych. Z uwagi, iż regulacje prawne ordynacji podatkowej nie przewidują dla nowo ustanowionej instytucji gospodarki budżetowej sukcesji praw i obowiązków po zlikwidowanym zakładzie budżetowym zasadnym było wedle organu I instancji odmówienie wszczęcia postępowania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right