Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 stycznia 2012 r., sygn. II SA/Ol 1005/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska Sędziowie Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia WSA Adam Matuszak Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 stycznia 2012 r. sprawy ze skargi A.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]". nr "[...]" w przedmiocie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin oddala skargę. WSA/wyr.1 - sentencja wyroku
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia "[...]" A. K. zwrócił się do Starosty "[...]" o udzielenie koncesji na eksploatację kruszywa naturalnego ze złoża "[...]" w obszarze górniczym "[...]".
Po rozpatrzeniu wniosku, działający z upoważnienia Starosty - Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska decyzją z dnia "[...]" odmówił A. K. udzielenia koncesji na wydobywanie kruszywa w części złoża "[...]" w obszarze górniczym "[...]". Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia podał art. 16 ust. 2, art. 20 i 22 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. ustawy Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947 ze zm., dalej jako: p.g.g.) w związku z § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 lipca 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać dokumentacje geologiczne złóż kopalin (Dz. U. Nr 107, poz. 736 ze zm., dalej jako: rozporządzenie). W uzasadnieniu wskazał m.in., że złoże "[...]" zalega na dwóch obszarach - pole A o pow. "[...]" i pole B o pow. "[...]" przedzielonych pasem terenu, gdzie złoże nie występuje. Udokumentowana powierzchnia wynosi "[...]". Przedłożony przez A. K. wniosek dotyczył części złoża o pow. "[...]" (według załączonej mapy jest to obszar i teren górniczy) wydzielonej z pola A, nazwanej przez wnioskodawcę polem A1. Podniósł, że poprzez wydzielenie z pola A pola A1 nastąpił podział złoża "[...]", dlatego też zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia wezwał stronę do przedłożenia dokumentacji na wnioskowaną do eksploatacji część złoża o nazwie Pole A1. W odpowiedzi na wniosek, A. K. przesłał dokumentację złoża "[...]" o udokumentowanym obszarze "[...]" i zasobach ogółem "[...]" tys. ton, przy czym zakwestionował żądanie organu koncesyjnego twierdząc, że nie następuje podział złoża i brak jest podstaw prawnych do żądania dokumentacji dla części złoża przewidzianej do eksploatacji. Naczelnik wskazał, iż w sprawie została opracowana dokumentacja geologiczna złoża wyłącznie w jego naturalnych granicach o nazwie "[...]" (dokumentacja ta została przyjęta przez Marszałka Województwa). Jednak z uwagi na uwarunkowania środowiskowe nie jest możliwa eksploatacja złoża w jego naturalnych granicach, dlatego też wnioskodawca wydzielił ze złoża "[...]" część do eksploatacji o nazwie "[...]" - Pole A1. Takie działanie wnioskodawcy jest podziałem złoża i niezbędnym jest opracowanie dokumentacji dla wydzielonej części złoża, nadając mu nazwę "[...]", niezależnie od dokumentacji, którą przyjął Marszałek. Za powyższym przemawia treść art. 20 i 22 p.g.g. oraz § 1 ust. 2 rozporządzenia stanowiącego, że w przypadku dokonywania podziału złoża, dla którego jest wykonana dokumentacja geologiczna, należy sporządzić nową dokumentację dla części złoża przewidzianej do zagospodarowania, z pozostawieniem nazwy złoża uzupełnionej cyfrą arabską. Natomiast udokumentowane zasoby złoża "[...]" należy rozliczyć w formie dodatku do dokumentacji. Wskazał ponadto, że w prowadzonym postępowaniu koncesyjnym nie oceniał przedłożonej dokumentacji złoża "[...]", czy spełnia ona wszystkie wymagania prawa, bo nie ma do tego uprawnień, lecz stwierdzał brak dokumentacji geologicznej (dla wydzielonej części złoża), która stanowić miała podstawę do udzielenia koncesji na wydobywanie kruszywa. Zaznaczył również, że to na organie udzielającym koncesji ciąży obowiązek ustalenia faktów zawartych we wniosku, a fakty te można jedynie sprawdzić na podstawie dokumentacji opracowanej dla złoża, którego dotyczy wniosek. Dokumentację opracowuje się między innymi w celu określenia granic złoża i jego zasobów (art. 41 p.g.g.). Z kolei organ koncesyjny nie może wydać koncesji na wydobywanie kruszywa ustalając wielkość zasobów do wydobycia, czy minimalny stopień ich wykorzystania wyłącznie na podstawie danych określonych przez wnioskodawcę. Konkludując podniósł, iż w prowadzonym postępowaniu nie wymaga żadnych innych dokumentów, które nie są wymagane przepisami prawa geologicznego i górniczego oraz wynikają z aktów wykonawczych, ale nie może wydać koncesji bez dokumentacji geologicznej.