Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 5 stycznia 2012 r., sygn. I SA/Lu 607/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Czajecka-Szpringer (sprawozdawca), Sędziowie WSA Halina Chitrosz, NSA Irena Szarewicz-Iwaniuk, Protokolant Referent stażysta Paulina Zając, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 16 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi A na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób prawnych I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości; III. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz A kwotę 177 zł /sto siedemdziesiąt siedem złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia [...] marca 2011 r. Nr [...] odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w kwocie 44,00 zł w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób prawnych w związku z pobraniem we wrześniu 2009r. przez płatnika, tj. "A" S.A. podatku dochodowego od dywidend wypłaconych na rzecz "B".
Pismem z dnia 30 grudnia 2010 r. pełnomocnik "B", zwany dalej "Fundusz" zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób prawnych w kwocie 44,00 zł powstałej w związku z pobraniem we wrześniu 2009r. przez płatnika: "A" S.A. zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidendy wypłaconej na rzecz Funduszu. Argumentował, że pobranie podatku jest bezprawne w świetle art. 63 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zwanego dalej TFUE, gdyż narusza zasadę swobody przepływu kapitału.
Wskazał, że zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 15 grudnia 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwanej dalej "pdop", powoduje, iż fundusze które nie mogą być uznane za podmioty działające na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych są traktowane w sposób dyskryminacyjny - dotyczy to funduszy inwestycyjnych z siedzibą w państwach spoza Unii Europejskiej. W konsekwencji dywidendy wypłacane przez krajowe spółki na rzecz krajowych funduszy inwestycyjnych są wolne od podatku, zaś dywidendy otrzymywane przez fundusze zagraniczne podlegają zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu, zgodnie z art. 22 ust. 1 pdop, z uwzględnieniem przepisów umów międzynarodowych o unikaniu podwójnego opodatkowania. Powyższe w ocenie pełnomocnika wypełnia znamiona dyskryminacji oraz jest sprzeczne z zasadą swobodnego przepływu kapitału.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right