Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Krakowie z dnia 26 stycznia 2012 r., sygn. III SA/Kr 603/11

Umorzenie postępowania

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożenna Blitek WSA Dorota Dąbek (spr.) Sędziowie NSA Krystyna Kutzner Protokolant Monika Wójcik po rozpoznaniu w dniu 26 stycznia 2012 r. na rozprawie sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego na uchwałę Rady Miasta Krakowa z dnia 2 marca 2011 r. nr IX/77/11 w przedmiocie ustalenia wysokości opłat za świadczenia publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków postanawia umorzyć postępowania sądowe.

Uzasadnienie

postanowienia WSA w Krakowie z dnia 26 stycznia 2012r.

W dniu 2 marca 2011r. Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę Nr IX/77/11 w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków. Uchwała została podjęta na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8, art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 5a ust. 2 pkt 1, art. 5c pkt 1, art. 14 ust. 5 pkt 1 i ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Pismem z dnia 27 kwietnia 2011r. Wojewoda Małopolski wniósł skargę na powyższą uchwałę Rady Miasta Krakowa domagając się stwierdzenia jej nieważności. Zaskarżonej uchwale organ nadzoru zarzucił istotne naruszenie prawa, w tym w szczególności art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), który nie stanowi, zdaniem Wojewody Małopolskiego, wystarczającej podstawy do stanowienia tzw. opłat stałych o charakterze ryczałtowym. Ponadto organ nadzoru uznał, iż niedopuszczalne jest stanowienie zakazu zwrotu opłat za świadczenie, które nie zostało spełnione. W ocenie Wojewody Małopolskiego, w szczególności zapisy § 3 ust. 3-7 i § 4 ust. 4 zaskarżonej uchwały naruszają art. 14 ust. 5 w/w ustawy. Organ nadzoru stwierdził, iż kluczowym dla oceny zgodności zaskarżonej uchwały z prawem jest określenie zakresu pojęcia "opłaty" i tym samym określenie zakresu kompetencji rady gminy do swobodnego ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola względnie inne formy wychowania przedszkolnego. Wojewoda Małopolski wskazał, iż przyjmuje się, że "opłata" stanowi instytucję prawnofinansową, której istotną cechą jest ekwiwalentność. Pobiera się ją w związku z wyraźnie wskazanymi usługami i czynnościami organów państwowych lub samorządowych, dokonywanych w interesie konkretnych podmiotów. Opłata stanowi zatem swoistą zapłatę za uzyskanie zindywidualizowanego świadczenia oferowanego przez podmiot prawa publicznego. Organ nadzoru wyjaśnił, iż w orzecznictwie sądowym ugruntował się pogląd, zgodnie z którym opłaty za świadczenie przedszkoli mają charakter cywilnoprawny, a zatem zastosowanie ma w tym przypadku zasada ekwiwalentności świadczeń, zgodnie z którą opłatę wnosi się za konkretne świadczenia i w relacji do konkretnych kosztów świadczenia usług. Strona skarżąca uważa, iż określone przez Radę Miasta Krakowa opłaty, w sposób jaki ma to miejsce w § 3 ust. 3-7 zaskarżonej uchwały, w istocie stanowi o ustanowieniu opłaty stałej, czyli ryczałtowej bez względu na ilość zajęć z jakich korzystać będzie dziecko. Zdaniem Wojewody Małopolskiego, powyższe potwierdza zarówno zwrot wskazujący na to, iż każdorazowo opłata nazywana jest opłatą miesięczną i odnosi się ona do określonej wartości w zależności od tego czy świadczenie jest udzielane przez 1 godzinę dziennie, 2 godziny dziennie czy powyżej 3 godzin dziennie. Nadto zawarte w pkt 4 ust 3-7 § 3 zapisy wprost stanowią o miesięcznych opłatach za korzystanie ze świadczeń przedszkola powyżej 3 godzin dziennie bez względu na to, jaki jest rzeczywisty czas korzystania ze świadczeń danego przedszkola.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00