Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 8 grudnia 2011 r., sygn. III SA/Po 580/11
Dnia 8 grudnia 2011 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Kosewska (spr.) Sędziowie WSA Barbara Koś WSA Walentyna Długaszewska Protokolant: stażysta Anna Zys-Ruszkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 grudnia 2011 roku przy udziale sprawy ze skargi Z. S. i Z. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 28 kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia łącznego zobowiązania pieniężnego za rok 2011 dotyczącego podatku od nieruchomości o d d a l a s k a r g ę
Uzasadnienie
Nakazem zapłaty z dnia 22 lutego 2011 r. Burmistrz Miasta i Gminy ustalił małżonkom Z. i Z. S. wysokość łącznego zobowiązania pieniężnego z tytułu podatku od nieruchomości i podatku rolnego za 2011 r. w kwocie 649,00 zł. W uzasadnieniu decyzji organ podał, że państwo Z. i Z. S. są właścicielami budynku i gruntów w S., gmina S. - zabudowanej działki nr [...] o pow. 784 m2 oraz użytków rolnych (nr działki [...) o pow. 307 m2. Wskazał, iż w dniu 28 grudnia 2010r. Z. S. wystąpił z pismem o przyjęcie od 2011 r. dla potrzeb opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynku mieszkalnego (letniskowego) oraz gruntu tak, jak dla działek siedliskowych w S. Wniósł również o dokonanie poprawnej klasyfikacji budynku w rejestrze gruntów i budynków, jednocześnie oświadczając, iż nieruchomość w S. (nr geod. działki [...]) służy do zaspakajania podstawowych potrzeb mieszkaniowych, a nie dla celów rekreacyjno-wypoczynkowych. W toku prowadzonego postępowania podatkowego podatnicy oświadczyli, iż:
- budynek ma charakter budynku letniskowego i do chwili obecnej nie dokonano zmiany sposobu użytkowania na mieszkalny;
- budynek w S. w okresie od kwietnia do października jest drugim miejscem zamieszkania;
- posiadają dożywotnie prawo korzystania z mieszkania w P. przy ul.[...], w którym są zameldowani na pobyt stały.
Według ustaleń organu podatkowego zgodnie z ewidencją gruntów i budynków działka nr [...] o pow. 784 m2 oznaczona jest symbolem "Bi" należy do tzw. "innych terenów zabudowanych", do których zalicza się m.in. grunty związane z wypoczynkiem (§ 67 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. Nr 38, poz. 454), nie ma w niej oznaczonego budynku. W ocenie Burmistrza nie ulega wątpliwości, iż budynki nie wpisane do ewidencji również podlegają opodatkowaniu. Organ wskazał na niejednolite stanowisko sądów administracyjnych w przedmiocie opodatkowania budynków wzniesionych na terenach rekreacyjno - wypoczynkowych. Część bowiem orzeczeń w tym zakresie oparta jest na argumentach podmiotowych, zgodnie z którymi przy opodatkowaniu danego obiektu należy brać pod uwagę kryterium zaspokojenia podstawowych potrzeb mieszkaniowych właściciela i osób mu bliskich (np. uchwały NSA z dnia 22.04.2002 r., sygn. akt FPK 17/01; z dnia 01.07.2002 r., sygn. akt FPK 2/02; z dnia 01.07.2002 r., sygn. akt FPK 3/02). Z kolei w innych orzeczeniach sądowoadministracyjnych prezentowane jest stanowisko, iż decydujące znaczenie dla opodatkowania budynków ma dokumentacja architektoniczno - budowlana danego obiektu (np. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28.10.2009 r., sygn. akt III SA/Po 61/09). W przypadku zatem braku oznaczenie budynku w ewidencji gruntów i budynków o zakwalifikowaniu obiektu (mieszkalny, czy letniskowy) decyduje dokumentacja budowlana ( np. uchwała NSA z dnia 27.04.2009 r., sygn. akt II FPS 1/09). Burmistrz wyjaśnił dodatkowo, iż organem właściwym do prowadzenia ewidencji gruntów i budynków, względnie dokonywania w niej zmian, uprawniony jest wyłącznie starosta, a nie organ podatkowy. Skoro podatnik kwestionuje zapisy w ewidencji winien sprawę skierować bezpośrednio do starosty w celu wyjaśnienia stanu faktycznego posiadanej nieruchomości.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right