Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 grudnia 2011 r., sygn. III SA/Po 711/11
Dnia 6 grudnia 2011 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędziowie NSA Maria Lorych - Olszanowska WSA Barbara Koś (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Katarzyna Skrocka - Nerka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 grudnia 2011 roku przy udziale sprawy ze skargi B. N. [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia 13 lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za 2005 r. o d d a l a s k a r g ę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 25 czerwca 2009 r., nr [...] Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Poznaniu, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3, art. 11 ust. 2 pkt 3a, art. 24 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 31 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65 ze zm.), art. 21 § 1 pkt 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 4 ust. 2 pkt 10 i ust. 5, art. 6 ust. 1 i ust. 3, art. 10 ust. 2, art. 11 ust. 1, art. 18 ust. 1, art. 19 ust. 1, art. 64, art. 65 ust. 1, ust. 1a i ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), § 2 ust. 4 i § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799) określił B. N. prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą [...] zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za poszczególne miesiące od stycznia do grudnia 2005 r.
W uzasadnieniu decyzji organ podatkowy wskazał, że na podstawie postanowienia nr [...] z dnia 23.02.2009 r. Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Poznaniu oraz upoważnienia nr [...] z dnia 23.02.2009 r. zostało przeprowadzone postępowanie kontrolne u B. N. - [...] w zakresie obliczania i wpłacania podatku akcyzowego oraz naliczania opłaty paliwowej w 2005 r. Ustalenia postępowania kontrolnego udokumentowano protokołem z dnia 15.06.2009 r. Ustalono, że strona w 2005 r. nie zgłosiła obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, nie była płatnikiem podatku akcyzowego, nie deklarowała sprzedaży opodatkowanej akcyzą i nie składała deklaracji AKC-2. W 2005 r. strona nabyła [...] litrów oleju opałowego lekkiego od dwóch firm, tj.: [...] J. M. - S. i [...] J. S. Z pisemnych wyjaśnień z dnia 24.04.2008 r. i z dnia 20.05.2008 r. złożonych przez stronę w trakcie kontroli podatkowej wynika, że "olej opałowy zakupiony w 2005 roku był wykorzystywany do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, tj. celów grzewczych - ogrzewania pomieszczeń hotelowych, socjalnych, warsztatowych firmy, napędu kruszarni - myjek ciśnieniowych, napędu agregatu prądotwórczego, silników stacjonarnych przy produkcji kruszywa". "Olej opałowy zamawiany, dostarczany wg faktur do firmy [...] (zbiornika V=4000 litrów) posadowionego bezpośrednio przy budynku hotelowym zasila piec typu VIESMANN do ogrzewania pomieszczeń hotelowych, socjalnych, warsztatowych. Do w/w celów zapotrzebowanie roczne w przybliżeniu [...] litrów. Przy zbiorniku, o którym mowa jest zabudowana pompa z silnikiem elektrycznym wyposażona w liczydło do napełniania pojemników, którymi bezpośrednio uzupełnia się zapotrzebowanie poszczególnych maszyn przy produkcji kruszyw, rozbijania kamieni, żelbetów. Zużycie paliwa jest ściśle zależne od uruchomienia ilości niezbędnych maszyn i czasu pracy. W przypadku uruchomienia tylko kruszarni, agregatu prądotwórczego, młota hydraulicznego, przesiewacza, krokodyla rozdrabniającego średnio na 7 h pracy zużycie wynosi około 300 - 320 litrów dziennie". Wyjaśnienia powyższe załączono do akt postępowania kontrolnego postanowieniem z dnia 3.04.2009 r.