Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 29 grudnia 2011 r., sygn. II SA/Ol 812/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Hanna Raszkowska Sędzia WSA Adam Matuszak Protokolant Sekretarz sądowy Grzegorz Knop po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie cofnięcia poświadczenia rejestracji automatu o niskich wygranych oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" r. Naczelnik Urzędu Celnego cofnął poświadczenie rejestracji o nr "[...]" uprawniające firmę A. z siedzibą w W. do wprowadzenia do eksploatacji i użytkowania automatu do gier Casino Games o nr fabrycznym "[...]". W uzasadnieniu organ wskazał, iż na mocy postanowienia z dnia 27.03.2009r., nr "[...]" Prokuratury Apelacyjnej w Białymstoku Wydział V Spraw przestępczości Zorganizowanej i Korupcji policjanci CBŚ KGP dokonali zatrzymania wymienionego automatu zlokalizowanego w Barze Piwnym "[...]" ul. "[...]" w O., wobec podejrzenia popełnienia czynu z art. 107 kodeksu karnego skarbowego tj urządzanie gry na automacie o niskich wygranych wbrew warunkom zezwolenia zawartego w ustawie z dnia 29 lipca 1992r., o grach i zakładach wzajemnych. Organ ustalił, że zatrzymany automat otrzymał w dniu 1 grudnia 2006r. poświadczenie rejestracji na okres sześciu lat, po uprzednim badaniu przeprowadzonym przez Politechnikę Łódzką. Sporządzona opinia techniczna z dnia 16 października 2006r. zaświadcza, że automat umożliwia grę za maksymalną stawkę 0,20 zł i maksymalną wygraną 500 pkt (50 PLN). W celu weryfikacji czy zatrzymany automat jest automatem o niskich wygranych powołano biegłego sądowego, który w opinii nr 04/06/2010 po przeprowadzonym badaniu zatrzymanego automatu stwierdził, że automat umożliwia pobieranie przez grającego punktów z licznika Bank (tzw. licznika górnego) a stawka za udział w jednej grze jest ustalona według uznania przez operatora i może być wyższa niż 0,07 euro; wartość maksymalnej stawki za udział w jednej grze prowadzonej z licznika Bank (tzw. licznika górnego) wynosi 100 punktów kredytowych co odpowiada kwocie 10 zł., wartość maksymalnej stawki za udział w jednej grze prowadzonej z licznika Kredyt wynosi 2 pkt odpowiada to kwocie 0,20 zł., w przypadku prowadzenia gry w oparciu o punkty pochodzące z licznika Bank wygrana składa się z dwóch części: bezpośredniej o wartości do 500 punktów kredytowych co odpowiada kwocie niższej od równowartości 15 euro oraz pośredniej w postaci prawa do gier premiowych prowadzonych za punkty z licznika dolnego Kredyt; uprzednio przelane do licznika Bank łączna jednorazowa wygrana stanowi sumę wygranej bezpośredniej oraz sumę wygranej pośredniej rozumianej jako suma wygranych premiowych rozegranych w wyniku nabycia praw do ich rozegrania może wielokrotnie przekroczyć równowartość 15 euro. Mając na uwadze ustalony stan faktyczny stwierdzony przez biegłego sądowego w opinii nr 04/06/2010r., iż badany automat realizuje ciąg informacyjno-skutkowy prowadzący do wygranej powyżej równowartości 15 euro i w związku z tym nie spełnia wymogów technicznych zgodnych z art. 2 ust. 2b ustawy z 29 lipca 1992r., o grach i zakładach wzajemnych, organ wszczął z urzędu postępowanie w sprawie cofnięcia rejestracji przedmiotowego automatu. Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego przedmiotowe postępowanie winno być prowadzone w oparciu o przepisy prawa materialnego obowiązujące w dacie zajęcie automatu. Podniesiono, iż na mocy 16 pkt 2 ustawy o grach i zakładach wzajemnych Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 3 czerwca 2003r., w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 946 ze zm.) ustalił szczegółowe warunki dopuszczenia do eksploatacji i użytkowania automatów i urządzeń do gier oraz warunki przyznania uprawnień określonym podmiotom do wprowadzenia do eksploatacji i użytkowania takich automatów lub urządzeń. Zgodnie z § 7 w zw. z § 9 ust. 1 rozporządzenia warunkiem dopuszczenia automatu do eksploatacji i użytkowania na terytorium RP jest rejestracja takiego automatu na podstawie badania, o którym mowa w § 8, przy czym z treści § 8 ust. 2 pkt 5 wynika, że jednym z elementów badania poprzedzającego rejestrację jest sprawdzenie, czy konstrukcja automatu zapewnia prawidłowe ustalenie wartości maksymalnej stawki i wartości maksymalnej jednorazowej wygranej. Stosownie do §10 ust. 2 rozporządzenia, poświadczenie rejestracji stwierdza uprawnienie określonego podmiotu do wprowadzenia do eksploatacji i użytkowania automatu lub urządzenia do gier. Z kolei przepis ust. 4 pkt 2 lit.b tego paragrafu stanowi, iż poświadczenie rejestracji traci ważność w przypadku określonym w § 14 ust. 5, w myśl którego, w razie stwierdzenia niezgodności stanu rzeczywistego automatów lub urządzeń do gier z warunkami rejestracji wyznaczony Naczelnik Urzędu Celnego cofa rejestrację takiego automatu lub urządzenia do gier.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00