Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 grudnia 2011 r., sygn. III SA/Gl 444/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek, Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Jużków (spr.), Sędzia WSA Mirosław Kupiec, Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2011 r. przy udziale - sprawy ze skargi "A" Sp. z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w K. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia [...]r. nr [...], którą odmówiono "A" Spółka z o.o. z siedzibą w K. stwierdzenia nadpłaty i zwrotu podatku akcyzowego wpłaconego w oparciu o złożoną deklarację AKC-3 z dnia [...] r. w kwocie [...] zł w związku z wewnatrzwspólnotowym nabyciem w grudniu 2004 r. olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 81.
Decyzje zapadły w poniższym stanie faktycznym i prawnym.
Wnioskiem z dnia [...]r. ([...]r. data wpływu do organu) pełnomocnik Spółki, powołując się na art. 75 § 1 i § 2 pkt 1a w związku z art. 72 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm., w skrócie O.p.) oraz art. 2 ust. 4b tiret pierwsze w związku z art. 20 ust. 1 pkt c Dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dyrektywa energetyczna) wystąpił do Naczelnika Urzędu Celnego w K. o zwrot nadpłaty w podatku akcyzowym od olejów smarowych nabytych wewnatrzwspólnotowo w okresie od 1 maja do 31 grudnia 2004 r. w łącznej kwocie [...] zł, w tym za miesiąc grudzień 2004 r. w kwocie [...] zł. Do wniosku załączono korekty deklaracji AKC-U z zerową stawką podatku akcyzowego do zapłaty.
Uzasadniając żądanie pełnomocnik podał, że Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i dokonuje sprzedaży oraz dystrybucji olejów smarowych i płynów eksploatacyjnych kupowanych we Włoszech. W okresie objętym wnioskiem Spółka nabywała oleje smarowe i płyny eksploatacyjne w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia poza składem podatkowym i samodzielnie rozliczała oraz odprowadzała z tego tytułu podatek akcyzowy. Ponieważ przedmiotem nabycia były oleje silnikowe, oleje hydrauliczne i oleje przekładniowe objęte kodem CN 2910 19 81 dla których zastosowano stawkę w wysokości 1 141,00zł/1000l oraz inne wskazane towary dla których zastosowano stawkę akcyzy 0% stwierdzono, że w związku z treścią Dyrektywy energetycznej od dnia 1 maja 2004 r. podatek zapłacony od olejów smarowych nie przeznaczonych na cele opałowe i napędowe został zapłacony nienależnie i podlega zwrotowi. Podatek zapłacony nienależnie stanowi nadpłatę, która podlega zwrotowi. W grudniu 2004 r. nabyto [...] litrów olejów smarowych i na podstawie deklaracji z [...]r. zapłacono podatek akcyzowy w kwocie [...] zł. Dalej pełnomocnik wskazał, że wobec niekwestionowanego pierwszeństwa prawa wspólnotowego nad prawem krajowym opodatkowanie podatkiem akcyzowym olejów smarowych bez względu na ich przeznaczenie jest niezgodne z Dyrektywą energetyczną (art. 2 ust. 4b) i podatek został zapłacony przez Spółkę nienależnie i stanowi nadpłatę. Odwołał się do wyroków ETS w sprawach C-6/64, C-145/06 i C-146/06, z których wynika, że oleje smarowe, jeżeli nie są używane do celów opałowych czy napędowych nie są wyrobami podlegającymi zharmonizowanemu podatkowi akcyzowemu. Nabywane przez Spółkę wyroby nie mogły też korzystać ze zwolnienia wynikającego z § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego, gdyż było ono obwarowane szeregiem warunków, dotyczących stosowania przepisów o składach podatkowych i procedury zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym nabycie olejów smarowych poza składem podatkowym w praktyce nie mogło nigdy korzystać z tego zwolnienia. Na potwierdzenie słuszności żądania wskazano także wyroki sądów administracyjnych (NSA z 29.05.2009 r. sygn. akt I FSK 2057/08, WSA w Gliwicach z 25.05.09 r. sygn. akt III SA/GL 276/09), z których wynika, że oleje smarowe używane do innych celów niż opałowe czy napędowe nie są objęte systemem ujednoliconego podatku akcyzowego. Nie są objęte również regulacją Dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dyrektywą horyzontalną).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right