Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 listopada 2011 r., sygn. III SA/Wr 443/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Strzebinczyk Sędziowie Sędzia WSA Maciej Guziński Sędzia NSA Anna Moskała (sprawozdawca) Protokolant Jolanta Ryndak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 17 listopada 2011 r. sprawy ze skargi Wojewody D. na uchwałę Rady Miejskiej w N. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie nadania statutów sołectwom gminy i miasta N. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Uzasadnienie
Wojewoda D., powołując się na przepis art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (zwanej dalej "u.s.g."), wniósł skargę na opisaną w sentencji wyroku uchwałę Rady Miejskiej w N. z dnia [...] r. w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie nadania statutów sołectwom gminy i miasta N. i domagał się stwierdzenia jej nieważności.
W uzasadnieniu skargi w pierwszej kolejności podkreślono, że Rada Miejska w N. podejmując zaskarżoną uchwałę dodała w § 19 ust. 3 załączników do uchwały Nr [...] Rady Gminy i Miasta N. z dnia [...] r. od 1 do 13 zdanie drugie w brzmieniu: "W przypadku gdy Sołtys jest radnym, dieta przysługuje z - cy Sołtysa, jeżeli uczestniczy on w obradach Rady". W skardze podkreślono, że przedmiotowe załączniki do uchwały są statutami trzynastu sołectw należących do miasta i gminy N., a zmiana ich statutów nastąpiła bez przeprowadzenia wymaganych art. 35 u.s.g. konsultacji z mieszkańcami.
Tymczasem, wywodził skarżący, z art. 35 ust. 1 u.s.g. wynika, że sprawy organizacji i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. W ocenie organu nadzoru przepis ten stanowi również podstawę prawną do zmiany statutu jednostki pomocniczej, inny pogląd mógłby bowiem doprowadzić do obejścia wymogu konsultacji. Wojewoda wyjaśnił, że konsultacje z mieszkańcami mają co prawda charakter jedynie opiniodawczy, a ich wynik nie ma charakteru wiążącego dla rady, to jednak nieprzeprowadzenie konsultacji stanowi istotne naruszenie prawa, które powinno skutkować nieważnością podjętej uchwały. Powinność przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami w ocenie skarżącego, musi być rozumiana jako rzeczywiste omówienie z mieszkańcami proponowanych zmian i wyrażenie przez nich opinii w tym zakresie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right