Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 30 listopada 2011 r., sygn. II SA/Lu 677/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec,, Sędzia NSA Witold Falczyński, Protokolant Referent Agata Jakimiuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 30 listopada 2011 r. sprawy ze skargi E. B. - G. i W. G. na decyzję Wojewody z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Starosty z dnia [...] r., znak:[...]; II. zasądza od Wojewody na rzecz skarżących E. B. - G. i W. G. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...]. Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił Zarządowi Inwestycji Miejskich pozwolenia na budowę boisk sportowych wraz z oświetleniem, odwodnieniem, przyłączem wodociągowym, kanalizacji sanitarnej oraz zapleczem szatniowo - sanitarnym na działkach nr 819/8 i 820/1 w P. W dniu 29 marca 2011r. do Starosty wpłynął wniosek W. G. i E. B. - G., właścicieli sąsiednich nieruchomości nr 833/5, 830/2 i 831/2, o wznowienie postępowania zakończonego wspomnianą decyzją, z uwagi na brak ich udziału w postępowaniu. Wskazali, że działka nr 833/5 sąsiaduje bezpośrednio z działką objętą inwestycją, natomiast działki nr 830/2 i 831/2 znajdują się w odległości około 13 metrów od zespołu boisk. W ich mniemaniu użytkowanie obiektu powoduje hałas o natężeniu przekraczającym na ich działce poziom 60 dB podczas, gdy norma dla terenów przeznaczonych pod zabudowę wynosi 50 dB. Ponadto oświetlenie boisk wywołuje efekt oślepienia, uniemożliwiający korzystanie z ich działek i znacznej części domu jednorodzinnego.

Postanowieniem z dnia 11 kwietnia 2011r. Starosta wznowił postępowanie, a następnie, uznając, że wnioskodawcy nie są jego stroną, decyzją z dnia [...]r. odmówił uchylenia decyzji z dnia [...]. Organ wyjaśnił, że zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane ( tekst jedn. Dz.U. z 2010r. Nr 243,poz.1623 z późniejszymi zmianami), stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu. Odnosząc się do zastrzeżeń dotyczących nadmiernej emisji hałasu, który zdaniem skarżących stanowi uciążliwość dla ich nieruchomości organ uznał je za bezzasadne, gdyż nie można uznać, że zostały przekroczone normy hałasu, określone w Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, poz. 826). Jak wynika z projektu budowlanego będącego załącznikiem do decyzji o pozwoleniu na budowę brak jest informacji, jakoby inwestycja dopuszczalne normy przekraczała. Nie ma też podstawy do zbadania poziomu hałasu wytwarzanego na boiskach szkolnych przez osoby korzystające z tego obiektu, gdyż przepisy wprowadzają obostrzenia emisji hałasu wyłącznie w zakładach pracy oraz emitowane przez urządzenia. Trudno zatem dokonać konfrontacji hałasu, jaki występuje na boisku szkolnym z przepisami prawa ochrony środowiska. Równie bezzasadne, zdaniem organu, jest wywodzenie interesu prawnego z nadmiernej immisji świetlnej Brak jest bowiem w obowiązujących przepisach prawa obostrzeń, które regulowałyby kwestię nadmiernego oświetlenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00