Wyrok WSA w Kielcach z dnia 10 listopada 2011 r., sygn. II SA/Ke 690/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Żak, Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza,, Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Katarzyna Tuz-Stando, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 10 listopada 2011r. sprawy ze skargi A.N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] znak: [...] w przedmiocie zasiłku celowego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do chwili uprawomocnienia się wyroku; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz A.N. kwotę 257 (dwieście pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] znak: [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze uchyliło wydaną z upoważnienia Wójta Gminy B. przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w B. decyzję z dnia [...] znak: [...] o przyznaniu A. N. zasiłku celowego na remont lub odbudowę zniszczonego w wyniku powodzi w maju 2010r. budynku mieszkalnego położonego w miejscowości M. 17, w wysokości 8.850,00zł, z jednoczesnym zobowiązaniem strony do wykonania prac remontowych i ostatecznego rozliczenia z przyznanego zasiłku w terminie do dnia 29.10.2010r., w części dotyczącej wysokości przyznanego zasiłku celowego, i w to miejsce orzekło o przyznaniu A. N. pomocy w postaci zasiłku celowego na remont lub odbudowę budynku mieszkalnego w wysokości 8.850,29zł, w pozostałym zakresie utrzymując decyzję organu I instancji w mocy.
W uzasadnieniu organ odwoławczy podał, iż wnioskiem z dnia 14.06.2010r. A. N. wystąpił do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) w B. o udzielenie pomocy powyżej 20 tys. do 100 tys. zł z przeznaczeniem na remont lub odbudowę budynku mieszkalnego położonego w miejscowości M. 17, zniszczonego w wyniku powodzi w maju 2010r. Organ I instancji, orzekając o przyznaniu zasiłku celowego w wysokości 8.850,00 zł oparł się na ekspertyzie stanu technicznego budynku mieszkalnego oraz wycenie kosztów remontu budynku wynikającego z wystąpienia lokalnego podtopienia. Podkreślono przy tym, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. zakazał użytkowania przedmiotowego budynku mieszkalnego stwierdzając, że jego obecny stan techniczny spowodowany jest brakiem należytego użytkowania oraz nieprzeprowadzaniem bieżących remontów, a uszkodzenia w obiekcie nie są spowodowane skutkami powodzi lub podtopienia z 2010r. W podstawie prawnej decyzji organu I instancji powołano m.in. art. 3 ust. 3 i 4, art. 40 ust. 2, 3, art. 98, art. 102 ust. 1, art. 106 ust. 1, 4, 5 oraz art. 109 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.) oraz wytyczne Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27.05.2010r. w sprawie udzielania pomocy społecznej osobom lub rodzinom poszkodowanym przez powódź w maju 2010r.