Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 15 listopada 2011 r., sygn. I SA/Gd 929/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Kwarcińska, Sędziowie Sędzia NSA Alicja Stępień, Sędzia WSA Bogusław Woźniak (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Beata Jarecka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 15 listopada 2011 r. sprawy ze skargi ,,A" Sp. z o.o. z siedzibą w G. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1. uchyla zaskarżoną indywidualną interpretację; 2. określa, że zaskarżona indywidualna interpretacja nie może być wykonana; 3. zasądza od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę 440 (czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
"A" sp. z o. o. z siedzibą w G. (Spółka) wystąpił do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej otrzymanych środków finansowych w związku z realizacją projektu rozwojowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 22 maja 2009 r. "B" i Spółka zawarły umowę konsorcjum naukowo - przemysłowego (Konsorcjum) celem złożenia do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) wspólnego wniosku o przyznanie dofinansowania na realizacje projektu badawczo - rozwojowego w ramach konkursu ogłoszonego przez MNiSW z tzw. obszaru obronność i bezpieczeństwo państwa, a po uzyskaniu dofinansowania - realizację tego projektu. W charakterze lidera konsorcjum wystąpiła "B". Spółka wystąpiła w charakterze partnera Konsorcjum. W dniu 5 listopada 2009 r. MNiSW wydał decyzję o przyznaniu Konsorcjum środków finansowych powołując się na art. 3 ust. 3 oraz art. 9a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), a także wskazując § 10, § 11 ust. 1 i 3, § 12 ust. 1, ust. 2 i ust. 5 oraz § 13 ust. 2 rozporządzenia MNiSW z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 38, poz. 216) dalej jako "rozporządzenie wykonawcze". W dniu 21 grudnia 2009 r. zawarto umowę pomiędzy MNiSW i Konsorcjum. Przedmiotem umowy jest wykonanie projektu rozwojowego (Projekt). W imieniu, na rzecz i na rachunek Konsorcjum działa lider projektu. Załącznikiem do umowy jest "harmonogram wykonania projektu rozwojowego" określający kolejność wykonania zadań, wykonawcę danego zadania ("B" lub Spółka), czas rozpoczęcia i wykonania danego zadania w miesiącach oraz wysokość finansowania na poszczególne zadania. Do wykonywania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron Umowy, przebiegu oraz realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczeń mają zastosowanie przepisy ustawy o zasadach finansowania nauki, rozporządzenia wykonawczego a także art. 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Każdy z partnerów wykonuje zakres zadań określony w umowie. Niemniej wszyscy partnerzy są odpowiedzialni solidarnie za wykonanie umowy, w tym za prawidłowe wydatkowanie otrzymanych środków finansowych. Środki finansowe na realizacje projektu nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w Umowie (§ 2 ust. 8 Umowy) Poniesienie przez Konsorcjum kosztów w kwotach wyższych niż nakłady przewidziane w umowie na realizacje Projektu nie stanowią podstawy do zwiększenia przyznanej kwoty finansowania (§ 5 ust. 3 Umowy). Środki finansowe nie wykorzystane na realizację Projektu oraz wydatkowane niezgodnie z Umową podlegają zwrotowi (§ 5 ust. 9 i § 9 ust. 1 Umowy). Ponadto strony konsorcjum zobowiązują się prowadzić, każda w swoim zakresie, wyodrębnioną ewidencję księgową Projektu w układzie rodzajowym z podziałem analitycznym, umożliwiającym pełną identyfikację środków otrzymanych i wydatkowanych według rodzaju kosztów poniesionych na poszczególne zadania wymienione w Załączniku Nr 1 do Umowy (§ 2 ust. 9 Umowy), dzięki czemu podatnik jest w stanie wykazać ścisły związek pomiędzy otrzymaną transzą a zadaniem jakie ma zostać z niej sfinansowane. W przypadku nieprawidłowości w realizacji Umowy MNiSW może wstrzymać finansowanie Projektu lub odstąpić od umowy i żądać zwroty przekazanych środków wraz z odsetkami (§ 7 ust. 1 Umowy). Dodać należy, że w myśl § 11 Umowy Spółka ma prawo do przychodów ze sprzedaży informacji uzyskiwanych przy realizacji projektu. Spółka zamierza w przyszłości - na zasadach rynkowych wykorzystywać efekty realizowanego projektu, celem osiągnięcia przychodu. W dalszej kolejności przedstawiono, uzgodniony w Umowie, sposób i formy przekazywania środków finansowych przez MNiSW na rzecz Konsorcjum. Wskazano również, że zgodnie z § 3 ust. 3 Umowy nie uważa się za zmianę warunków Umowy zmiany terminów realizacji poszczególnych zadań harmonogramu, przy zachowaniu kosztorysu Umowy dla poszczególnych lat budżetowych. Do zmiany realizacji zadania doszło na podstawie Protokołu Nr 4 z posiedzenia Komitetu Sterującego z 11 października 2011 r., na podstawie którego wydłużono termin realizacji zadania Nr 3.