Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 października 2011 r., sygn. III SA/Wa 419/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Kurasz (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Aneta Lemiesz, Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa, Protokolant specjalista Alicja Bogusz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2011 r. sprawy ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty oraz zwrotu odsetek od nadpłaty w podatku akcyzowym. oddala skargę
Uzasadnienie
1. Z akt sprawy wynika, że pismem z dnia 25 września 2009 r. uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2009 r. P. S.A. z siedzibą w W. (dalej "Skarżąca" lub "Spółka") zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego [...] w W. wnioskując o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym w łącznej kwocie 108.398.780,00 zł. oraz o zwrot niezwróconej nadpłaty akcyzy w wysokości 54.499.156,00 zł i zwrot należnych Spółce odsetek od nadpłaconej akcyzy w wysokości 9.560.849,00 zł, w tym odsetek w wysokości 2.645.768,00 zł od zwróconej Spółce akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej energii elektrycznej za okres od stycznia 2006 r. do lutego 2009 r. Jednocześnie do wniosku Strona załączyła m. in. kserokopię zgłoszenia celnego [...] Nr [...] z dnia [...] września 2006 r., wg którego objęto procedurą dopuszczenia do obrotu na obszar celny Wspólnoty Europejskiej towar w postaci energii elektrycznej zaimportowanej z Białorusi na podstawie faktury handlowej Nr [...] z dnia 4 września 2006 r. W związku z importem energii elektrycznej Spółka zapłaciła podatek akcyzowy w wysokości 474.400,00 zł na podstawie ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 , poz. 257 ze zm.; dalej "u.p.a."). W uzasadnieniu powyższego wniosku przedstawiono stan faktyczny, z którego wynika, że Spółka (dawniej P. S.A.) jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie hurtowego obrotu energią elektryczną. Zakupioną energię elektryczną od wytwórców energii elektrycznej w Polsce oraz nabytą energię z zewnątrz (nabycie wewnątrz wspólnotowe energii i import energii) Spółka sprzedaje w części na rynku krajowym podmiotom dostarczającym energię elektryczną nabywcom końcowym, a w części dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej energii. W żadnym przypadku Spółka nie dokonuje dostaw energii elektrycznej do podmiotów będących nabywcami końcowymi, a jedynie podmiotom, których działalność polega na dystrybucji/redystrybucji energii zakupionej od Spółki. Działając w oparciu o przepisy art. 7 ust. 2 i 3 w związku z art. 4 ust. 1 i ust. 5 oraz art. 2 pkt 1 - 3 u.p.a. Spółka odprowadzała podatek akcyzowy z tytułu importu energii oraz nabycia wewnątrzwspólnotowego. Jak wynika z wniosku z dnia 25 września 2009 r. za okres od stycznia 2006 r. do lutego 2009 r. Spółka występowała o zwrot podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej energii elektrycznej w trybie przewidzianym w art. 77 ust. 3 u.p.a. Organy podatkowe dokonały zwrotu wnioskowanego podatku akcyzowego na zasadach uregulowanych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (Dz. U. Nr 74 poz. 673; dalej "rozporządzenie Ministra Finansów"). Dla celów rozliczenia akcyzy za okres od stycznia 2006 r. do lutego 2009r. Spółka stosowała zasadę określoną w art.7 ust.2 i 3 u.p.a., zgodnie z którą obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym od importu energii elektrycznej powstał z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. W ocenie Spółki przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie, w którym określały, że obowiązek podatkowy w akcyzie w przypadku energii elektrycznej powstaje w momencie powstania długu celnego są niezgodne z dyrektywą Rady 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U UE L z dnia 31 października 2003r.; dalej "Dyrektywa energetyczna"), zgodnie z którą podatek akcyzowy od energii elektrycznej staje się wymagalny dopiero w momencie dostawy energii przez dystrybutora lub redystrybutora. W związku z powyższym Spółka twierdzi, iż nie była zobowiązana do zapłaty akcyzy od importu, co oznacza, że zapłacona przez Spółkę akcyza z tytułu importu energii elektrycznej jest jej zdaniem podatkiem zapłaconym nienależnie. Wobec tego na podstawie art. 72 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.; dalej "ustawa Ord. pod.") stanowi nadpłatę i podlega zwrotowi na zasadach określonych w Rozdziale 9 ustawy Ord. pod. wraz z odsetkami.