Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 października 2011 r., sygn. III SA/Po 482/11
Dnia 19 października 2011 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Kosewska ( spr.) Sędziowie WSA Małgorzata Górecka WSA Beata Sokołowska Protokolant: st. sekr. sąd. Anna Piotrowska - Żyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 października 2011 roku przy udziale sprawy ze skargi A. O. S.A. w K.-J. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 17 marca 2011r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania od decyzji utrzymującej w mocy decyzję określającą wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2006r I. uchyla zaskarżone postanowienie, II. stwierdza, że zaskarżone postanowienie nie może być wykonane.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 22 maja 2006 r. Wójt Gminy określił A. S.A. z siedzibą w W. wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2006 rok, opodatkowując grunty pod liniami energetycznymi, przebiegającymi przez nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa - Lasy Państwowe.
Na skutek odwołania A. S.A. od powyższej decyzji Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia 4 września 2006 r. uchyliło decyzję Wójta Gminy z dnia 22 maja 2006 r. Decyzja ta stała się ostateczna.
W piśmie z dnia 14 listopada 2006 r. Lasy Państwowe Nadleśnictwo T. wniosło o wznowienie postępowania w przedmiotowej sprawie wskazując, że będąc stroną nie brało bez własnej winy udziału w postępowaniu.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze postanowieniem z dnia 15 grudnia 2006 r. wznowiło postępowanie w sprawie. Wznowione postępowanie zostało zakończone decyzją z dnia 21 lutego 2007 r., którą odmówiono uchylenia dotychczasowej decyzji z dnia 4 września 2006 r., mimo stwierdzenia istnienia przesłanki, o której mowa w art. 240 § 1 pkt 4) Ordynacji podatkowej, gdyż w wyniku jej uchylenia mogłaby zostać wydana wyłącznie decyzja rozstrzygająca istotę sprawy, tak jak to rozstrzygała decyzja dotychczasowa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze stwierdziło brak podstaw, by A. S.A. uznać za podatnika podatku od nieruchomości, gdyż z przedłożonej umowy zawartej pomiędzy Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe - Nadleśnictwo T. i A. S.A., nie można wywieść, że Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe przeniosło posiadanie gruntów pod napowietrznymi liniami energetycznymi na A. S.A., a samo przestało nimi faktycznie władać. Tym samym nie została spełniona przesłanka, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4) lit a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr121, poz. 844 ze zm.), zgodnie z którą podatnikami podatku od nieruchomości są posiadacze nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa (obecnie Agencją Nieruchomości Rolnej), lub z innego tytułu prawnego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right