Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 padziernika 2011 r., sygn. II SA/Ol 682/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Protokolant Sekretarz sądowy Grzegorz Knop po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2011 r. sprawy ze skargi A. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zasiłku rodzinnego wraz z dodatkiem do zasiłku 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; 2. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że po rozpatrzeniu wniosku A. Z. o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego, decyzją z dnia "[...]". Prezydent Miasta "[...]" orzekł o przyznaniu wnioskodawczyni, na dziecko M. Z., prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka na okres od "[...]" do "[...]". Następnie, decyzją z dnia "[...]" organ realizujący świadczenia rodzinne orzekł o ograniczeniu do dnia "[...]" prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka na córkę M. Z. wskazując, iż podstawą do uchylenia prawa do świadczeń było przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego spowodowane uzyskaniem przez A. Z. dochodu z tytułu pracy zarobkowej i zatrudnienia. Powyższa decyzja, ze względów proceduralnych, została w całości uchylona decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]".
Po ponownym rozpatrzeniu sprawy, działający z upoważnienia Prezydenta Miasta "[...]" - Naczelnik Wydziału Świadczeń Rodzinnych Urzędu Miejskiego w "[...]" decyzją z dnia "[...]", Nr "[...]", orzekł o zmianie decyzji z dnia "[...]" w części dotyczącej daty końcowej ustalenia prawa do zasiłku rodzinnego i dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka (zmiana na "[...]"). Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia podał art. 3 pkt 10, 11, 23 i 24; art. 5 ust. 1 i 4a; art. 20 ust. 2 i 3; art. 32 ust. 1; art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.), § 2, § 17 i § 18 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz. U. Nr 105, poz. 881 ze zm.) oraz art. 104, 107 i 163 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej jako: k.p.a.). Argumentował m.in. że zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych zasiłek rodzinny przysługuje wówczas, gdy dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 504 zł. W myśl tego przepisu dochodem są (po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób) przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne. Zgodnie z art. 3 pkt 2 powyższej ustawy dochód rodziny oznacza przeciętny miesięczny dochód członków rodziny uzyskany w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy. Natomiast zgodnie z art. 8 ustawy o świadczeniach rodzinnych dodatki przysługują do zasiłku rodzinnego - nie są to świadczenia samoistne. Podniósł, że ze znajdującego się w aktach sprawy zaświadczenia Naczelnika Urzędu Skarbowego o wysokości dochodów uzyskanych przez A. Z. w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy (2008 r.) wynika, iż jej przychód wyniósł kwotę 6753,42 zł, dochód (przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu) wyniósł kwotę 6418,20 zł, a wyliczony przeciętny miesięczny dochód rodziny uzyskany w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy wyniósł 466,28 zł. Wskazał również, iż w aktach sprawy znajdują się dokumenty stwierdzające fakt utraty dochodu osiągniętego przez A. Z. w 2008 r. spowodowany utratą zatrudnienia oraz utratą prawa do stypendium dla bezrobotnych. Ponadto, materiał dowodowy sprawy dokumentuje, że w 2008 r. A. Z. osiągnęła dochód z tytułu zasiłku chorobowego wypłacanego przez organ emerytalno-rentowy (po ustaniu zatrudnienia) oraz z tytułu umowy o dzieło, a przedłożone przez wnioskodawczynię dokumenty potwierdzają, że w okresie od listopada 2009 r. do grudnia 2009 r. wykonywała pracę zarobkową (umowa zlecenie) i - w kontynuacji u tego samego pracodawcy - od dnia grudnia 2009 r. zatrudnienie. Organ podał, iż zgodnie z § 18 ust. 1 w związku z § 2 ust. 2 pkt 6 lit. m rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne w przypadku uzyskania przez członka rodziny dochodu po roku, z którego dochody stanowią podstawę do ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych, do dochodu rodziny dodaje się miesięczną kwotę dochodu uzyskanego przez członka rodziny, o ile dochód ten osoba otrzymuje w dniu ustalania prawa do świadczeń rodzinnych (do wniosku należy dołączyć dokument lub oświadczenie określające wysokość uzyskanego dochodu przez członka rodziny z pierwszego pełnego miesiąca). W przypadku wnioskodawczyni pierwszym pełnym miesiącem jest miesiąc grudzień 2009 r., w którym to przez część miesiąca strona była zatrudniona na podstawie umowy zlecenia (do grudnia 2009 r.), a przez pozostałą część miesiąca na podstawie umowy o pracę (od grudnia 2009 r.). Wyliczony za ten okres dochód na jednego członka rodziny, składającej się z 2 osób, z uwzględnieniem dochodu utraconego (spowodowanego utratą przez A. Z. zatrudnienia i prawa do stypendium dla bezrobotnych) oraz dochodu uzyskanego spowodowanego uzyskaniem przez A. Z. pracy zarobkowej, i w kontynuacji zatrudnienia, wyniósł 608,12 zł. Konkludując organ wskazał, że zarówno przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych, jak i rozporządzeń wykonawczych mają charakter norm bezwzględnie obowiązujących i w taki właśnie sposób wiążą organy administracji stosujące te przepisy. Dlatego też, zgodnie z § 18 ust. 3 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne, w przypadku, gdy dochód rodziny powiększony o uzyskany dochód powoduje utratę prawa do świadczeń rodzinnych, świadczenia nie przysługują od miesiąca następującego po pierwszym pełnym miesiącu od uzyskania dochodu. W tym stanie rzeczy na dziecko M. Z., z uwagi na przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego od dnia "[...]", nie przysługuje prawo do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do tego zasiłku.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right