Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 wrzenia 2011 r., sygn. III SA/Wa 348/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Marek Kraus, Sędzia WSA Jarosław Trelka, Protokolant ref. staż. Patrycja Kęcik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 września 2011 r. sprawy ze skargi V. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia i zwrotu nadpłaty podatku akcyzowego za lipiec 2008 r. oddala skargę
Uzasadnienie
I Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. V. S.A. (dalej: "Spółka") wniosła 30 kwietnia 2009r. o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym od stycznia 2006r. do lutego 2009r. w związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z 12 lutego 2009r. w sprawie C-475/07 (Komisja Europejska przeciwko Polsce). Do wniosku Spółka załączyła korektę deklaracji za lipiec 2008r.
2. Z akt sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność w zakresie m.in. wytwarzania i sprzedaży energii elektrycznej. Jako producent energii, stosując się do art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, ze zm., dalej: "u.p.a.") Spółka uiszczała podatek akcyzowy od każdej transakcji sprzedaży wytworzonej przez siebie energii (poza energią wytworzoną ze źródeł odnawialnych). Akcyzy zapłacona (uwzględniająca akcyzę uiszczoną od energii zużytej na potrzeby własne Spółki) wyniosła w okresie od stycznia 2006r. do lutego 2009r. - 233.993.644zł. Większości wyprodukowanej przez Spółkę energii wydano na rzecz podmiotów prowadzących działalność w zakresie obrotu energią, które nie były ostatecznymi konsumentami energii. Akcyza uiszczona w związku z ww. wydaniami wyniosła w ww. okresie 231.956.453zł.
Spółka zwróciła uwagę, iż w toku negocjacji przedakcesyjnych Polska wynegocjowała okres przejściowy na dostosowanie krajowych regulacji dotyczących opodatkowania energii elektrycznej do zasad obowiązujących w Unii Europejskiej, ale mimo upływu okresu przejściowego - do 1 marca 2009r. nie wprowadziła zmian. Komisja Europejska w związku z rozbieżnością między przepisami krajowymi i unijnymi wszczęła przeciwko Polsce postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom wynikającym z dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. WE L 283 z 31.10.1992, dalej: "Dyrektywa energetyczna"). TSUE w ww. wyroku z 12 lutego 2009r. wskazał, że na 1 stycznia 2006r. Rzeczpospolita Polska nie dostosowała systemu opodatkowania energii elektrycznej do wymogów art. 21 ust. 5 ww. Dyrektywy w zakresie określenia momentu, w którym podatek od energii elektrycznej staje się wymagalny przez co uchybiła zobowiązaniom ciążącym na mocy ww. Dyrektywy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right