Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 wrzenia 2011 r., sygn. II SA/Ol 518/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant Sekretarz sądowy Grzegorz Knop po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2011 r. sprawy ze skargi M. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia "[...]" M. Z. zwróciła się do Urzędu Miejskiego w "[...]" o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad małżonkiem K. Z. Do wniosku został dołączony odpis z orzeczenia Komisji Lekarskiej do Spraw Inwalidztwa i Zatrudnienia z dnia "[...]" zaliczającego K. Z. do pierwszej grupy inwalidów z ogólnego stanu zdrowia.

Po rozpatrzeniu wniosku, Burmistrz "[...]" decyzją z dnia "[...]", Nr "[...]", odmówił przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia podał art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.), przepisy rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz. U. z 2005 r. Nr 105, poz. 881 ze zm.), przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2009 r. w sprawie wysokości dochodu rodziny albo dochodu osoby uczącej się stanowiących podstawę ubiegania się o zasiłek rodzinny oraz wysokości świadczeń rodzinnych (Dz. U. z 2009 r. Nr 129, poz. 1058) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej jako: k.p.a.). W uzasadnieniu wskazał, że warunki nabywania świadczeń rodzinnych reguluje ustawa o świadczeniach rodzinnych, a w myśl art. 17 ust. 1 powyższego aktu świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przysługuje osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm., dalej jako: k.r.o.) ciąży obowiązek alimentacyjny, jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji albo osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Osoba wymagająca opieki - K. Z. legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, wypełnia zatem jedną z przesłanek koniecznych do uzyskania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Kolejną przesłanką warunkującą przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego jest nie podejmowanie bądź rezygnacja osoby ubiegającej się o świadczenie pielęgnacyjne z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie, że nie pracuje zawodowo, nie podejmuje zatrudnienia oraz nie posiada uprawnień do emerytury, renty, renty socjalnej, zasiłku stałego, zasiłku przedemerytalnego oraz nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego - wypełniając jednocześnie drugą przesłankę konieczną aby uzyskać świadczenie pielęgnacyjne. Ponadto oświadczyła, że wyrejestrowała się z biura pracy, jako osoba bezrobotna i nie poszukuje pracy, ponieważ musi sprawować opiekę nad niepełnosprawnym mężem. Nadto, K. Z. wymaga całodobowej opieki - jest osobą sparaliżowaną, ma niedowład czterokończynowy, porusza się na wózku inwalidzkim. Uprzednio małżonkiem wnioskodawczyni opiekowała się jego matka (do czasu zawarcia związku małżeńskiego K. Z. mieszkał razem z matką). Dodatkowo organ podniósł, że w świetle art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. "a" ustawy o świadczeniach rodzinnych, świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba wymagająca opieki pozostaje w związku małżeńskim. W wyniku bowiem wyroków Trybunału Konstytucyjnego została znowelizowana ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 139, poz. 992 ze zm.), jednak nie został z niej usunięty przepis, który wyklucza przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego, gdy osoba wymagająca opieki osoby drugiej pozostaje w związku małżeńskim. Zapis powyższej ustawy należy do przepisów o charakterze bezwzględnie obowiązującym, który nie przewiduje przyznania świadczenia pielęgnacyjnego na zasadzie uznania administracyjnego. Do dnia wydania decyzji przepis art. 17 ust. 5 pkt 2 Iit. "a" ustawy o świadczeniach rodzinnych nie był przedmiotem oceny Trybunału Konstytucyjnego. W tej sytuacji należy stwierdzić, iż brak jest przesłanki do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z uwagi na to, że osoba wymagająca opieki pozostaje w związku małżeńskim.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00